Zagadnienia dyplomowe obowiązujące od roku akademickiego 2021/2022
LISTA ZAGADNIEŃ DYPLOMOWYCH
których stosowanie przewidziane jest od 1 października 2021 r.
- LISTA ZAGADNIEŃ KIERUNKOWYCH I SPECJALNOŚCIOWYCH EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH NA STUDIACH
PIERWSZEGO STOPNIA NA KIERUNKU PEDAGOGIKA:
ZAGANIENIA KIERUNKOWE
- Pojęcie i uwarunkowania rozwoju człowieka
- Teorie rozwoju emocjonalnego i społecznego człowieka
- Teorie rozwoju poznawczego człowieka (np. J. Piaget, L.S. Wygotski)
- Rozwój moralny człowieka (np. Teoria Kohlberga)
- Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi i zjawisk
- Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej
- Przedmiot i zadania socjologii wychowania
- Pedagogika międzykulturowa i wielokulturowa – ich role we współczesnym świecie
- Zadania współczesnej pedagogiki dorosłych
- Błędy wychowawcze, rodzaje pseudowychowania
- Istota wychowania i socjalizacji. Podobieństwa i różnice
- Typologia współczesnych nurtów w pedagogice (omówienie dwóch samodzielnie wybranych)
- Style nauczania, style wychowania – charakterystyka
- Personalizm pedagogiczny. Główne założenia ideowe
- Omówienie dowolnie wybranego europejskiego systemu oświatowego
ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE:
- PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA; PEDAGOGIKA MIĘDZYKULTUROWA
- Miejsce pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk pedagogicznych
- Cele, zadania i metody wychowania resocjalizacyjnego
- Przyczyny i przejawy niedostosowania społecznego, w tym zachowań przestępczych
- Podstawowe koncepcje wyjaśniające źródła zjawisk patologicznych
- Psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych, terapii behawioralnej oraz koncepcji kognitywno – behawioralnej w wychowaniu resocjalizacyjnym
- Środki i metody postępowania z młodocianymi przestępcami
- Akty prawne (ich ranga) regulujące problematykę dziecka i rodziny
- Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej
- Cele, zadania i metody wychowania międzykulturowego
- Możliwości i bariery dialogu międzykulturowego. Pomoc i wsparcie wobec społeczności migrujących – podstawowe problemy
- LISTA ZAGADNIEŃ KIERUNKOWYCH I SPECJALNOŚCIOWYCH EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH NA STUDIACH
DRUGIEGO STOPNIA NA KIERUNKU PEDAGOGIKA:
ZAGADNIENIA KIERUNKOWE
- Pojęcie i uwarunkowania rozwoju człowieka
- Teorie rozwoju emocjonalnego i społecznego człowieka
- Teorie rozwoju poznawczego człowieka (np. J. Piaget, L.S. Wygotski)
- Rozwój moralny człowieka (np. Teoria Kohlberga)
- Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi i zjawisk
- Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej
- Przedmiot i zadania socjologii wychowania
- Pedagogika międzykulturowa i wielokulturowa – ich role we współczesnym świecie
- Zadania współczesnej pedagogiki dorosłych
- Błędy wychowawcze, rodzaje pseudowychowania
- Istota wychowania i socjalizacji. Podobieństwa i różnice
- Typologia współczesnych nurtów w pedagogice (omówienie dwóch samodzielnie wybranych)
- Style nauczania, style wychowania – charakterystyka
- Personalizm pedagogiczny. Główne założenia ideowe
- Omówienie dowolnie wybranego europejskiego systemu oświatowego
ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE
- PEDAGOGIKA SZKOLNA Z DIAGNOZĄ I TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
- Zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego, najważniejsze regulacje prawne
- Plan pracy pedagoga w szkole: ogólna charakterystyka
- Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami uczniów. Możliwości i bariery współpracy
- Sposoby konstruowania relacji wychowawczych z uczniami. Style pracy
- Instytucje wspomagające działalność wychowawczą oraz terapeutyczną szkoły
- Działania profilaktyczne w pracy pedagoga szkolnego. Diagnoza i terapia pedagogiczna zagrożeń (przemoc, uzależnienia, konflikty rówieśnicze etc.) występujących w szkole
- Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny: zasady tworzenia oraz komponenty programu
- Rola, członkowie i zadania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
- Podstawowe narzędzia do diagnozy specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży
- Metody pracy terapeutycznej z dzieckiem z dysleksją rozwojową
- PEDAGOGIKA SZKOLNA I NOWE MEDIA W EDUKACJI
- Zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego, najważniejsze regulacje prawne
- Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami w szkole. Obszary, możliwości i bariery współpracy
- Sposoby konstruowania relacji wychowawczych z uczniami. Style pracy
- Instytucje wspomagające działalność wychowawczą szkoły
- Działania profilaktyczne w pracy pedagoga szkolnego. Diagnoza i terapia pedagogiczna zagrożeń (przemoc, uzależnienia, konflikty rówieśnicze etc.) występujących w szkole
- Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny: zasady tworzenia oraz komponenty programu
- Rola, członkowie i zadania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
- Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji szkolnej: narzędzia i techniki
- Metody pracy pedagoga szkolnego z wykorzystaniem nowych mediów
- Wpływ nowoczesnych mediów i technologii na rozwój myślenia komputacyjnego uczniów
- PEDAGOGIKA SZKOLNA I DORADZTWO ZAWODOWE
- Zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego, najważniejsze regulacje prawne
- Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami uczniów. Możliwości i bariery współpracy
- Sposoby konstruowania relacji wychowawczych z uczniami. Style wychowania
- Instytucje wspomagające działalność wychowawczą szkoły
- Działania profilaktyczne w pracy pedagoga szkolnego. Diagnoza i terapia pedagogiczna zagrożeń (przemoc, uzależnienia, konflikty rówieśnicze etc.) występujących w szkole
- Przykładowe teorie rozwoju zawodowego (np. stadia rozwoju zawodowego nauczyciela)
- Orientacja i poradnictwo zawodowe w polskim systemie edukacji. Edukacyjne i społeczne uwarunkowania wyboru zawodu
- Doradztwo zawodowe w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Cele, zadania, funkcje doradztwa zawodowego
- Współpraca doradcy zawodowego z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa
- Cele i zadania pedagogiki pracy. Wartość pracy w życiu człowieka
- PEDAGOGIKA SPOŁECZNO-KULTUROW
- Etyczny wymiar pracy pedagoga
- System edukacyjny w Polsce a dowolnie wybrany europejski system edukacyjny. Szczegółowe omówienie dowolnego aspektu struktury lub organizacji programowej
- Społeczeństwo obywatelskie w ujęciu nauk społecznych. Zadania społeczeństwa obywatelskiego
- Pojęcie równości szans społecznych oraz szans edukacyjnych- ujęcie krytyczne
- Metoda projektu – cele pedagogiczne, obszary zastosowania i modele
- Animacja lokalna w kontekście działań pedagogicznych – modele i metody
- Animacja społeczno-kulturowa a zmiany społeczne w środowisku lokalnym
- Partnerstwo lokalne oraz działania samopomocowe w środowisku lokalnym
- Stereotypy i uprzedzenia a strategie i możliwości ich likwidacji
- Typy społeczeństw współczesnych. Zadania pedagogiki międzykulturowej we współczesnych społeczeństwach
- PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA, PROFILAKTYKA SPOŁECZNA
- Etiologia zachowań agresywnych – czynniki ryzyka
- Poziomy działań profilaktycznych
- Pojęcie patologii społecznej i zagadnienia dewiacji według Jerzego Kwaśniewskiego
- Założenia “twórczej resocjalizacji” według Marka Konopczyńskiego
- Podejście kognitywno-behawioralne w resocjalizacji
- Założenia oddziaływania edukacyjnego wobec skazanych odbywających karę pozbawienia wolności poprzez kulturę i sztukę
- Poradnictwo rodzinne – zakres, metody i wskazanie podstawowych trudności tego procesu
- Znaczenie postępowania mediacyjnego dla procesu resocjalizacji
- Przyczyny ingerencji państwa w wykonywanie władzy rodzicielskiej. Przejawy ingerencji państwa we władzę rodzicielską
- Metoda indywidualnych przypadków – casework, stosowana w oddziaływaniach wobec sprawców przestępstw w środowisku otwartym
- LISTA ZAGADNIEŃ KIERUNKOWYCH I SPECJALNOŚCIOWYCH EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH NA STUDIACH PIERWSZEGO STOPNIA NA KIERUNKU PRACA SOCJALNA:
- Rodzina jako grupa. Funkcje rodziny
- Stereotypy i uprzedzenia. Perspektywa socjologiczna
- Stygmat i stygmatyzacja społeczna. Proszę omówić na wybranym przykładzie
- Zachowania prospołeczne – definicja i uwarunkowania
- Wpływ środowiska wychowawczego na funkcjonowanie jednostki
- Definiowanie pracy socjalnej – podejście humanistyczne, prakseologiczne i formalne (prawne)
- Praca socjalna jako działanie wychowawcze
- Pożądane cechy i kompetencje pracownika socjalnego
- Etyczne aspekty pracy socjalnej. Kodeks etyczny pracowników socjalnych
- Znaczenie komunikacji interpersonalnej w pracy socjalnej
- Stres i wypalenie zawodowe w zawodzie pracownika socjalnego. Sposoby przeciwdziałania
- Założenia superwizji w pracy socjalnej
- Istota empowerment
- Ustawa o pomocy społecznej jak podstawowe narzędzie pracownika socjalnego
- Metody pracy socjalnej
- Wywiad, obserwacja, analiza materiałów jako techniki pracy socjalne.
- Założenia streetworkingu
- Projekt socjalny – typy, etapy tworzenia, cele
- Praca socjalna w domu pomocy społecznej
- Praca socjalna w placówce pobytu dziennego
- Praca socjalna w ośrodku pomocy społecznej (w centrum pomocy społecznej)
- Założenia asysty rodzinnej
- Piecza zastępcza – zadania, rodzaje, wyzwania
- Aktywizowanie społeczności lokalnej – założenia i cele
- Praca socjalna z osobami doświadczającymi przemocy w rodzinie
- LISTA ZAGADNIEŃ KIERUNKOWYCH I SPECJALNOŚCIOWYCH EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH NA STUDIACH PODYPLOMOWYCH:
- PRZYGOTOWANIE PEDAGOGICZNE – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELSKIE
- Cele wychowania szkolnego
- Rodzaje metod wychowawczych
- Klasyfikacja metod nauczania
- Podstawowe dokumenty obowiązujące w szkole i ich znaczenie
- System edukacyjny w Polsce a dowolnie wybrany europejski system edukacyjny
- Struktura systemu oświaty po wejściu w życie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
- Charakterystyka wybranych zasad dydaktycznych
- Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Współczesne systemy kształcenia oraz wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych
- Zjawisko przemocy w rodzinie i w szkole
- Etapy rozwoju ontogenetycznego człowieka
- Teoria rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona
- Programy profilaktyczne i interwencyjne w szkole
- Zjawisko niepowodzeń szkolnych, przyczyny i środki zaradcze
- Zadania i funkcje świetlicy szkolnej
- Wpływ środowiska szkolnego na kształtowanie postaw etycznych uczniów i nauczycieli
- Poglądy pedagogiczne wybranego przedstawiciela nurtu Nowego Wychowania
- Wybrany kierunek pedagogiczny (podstawowe założenia, przedstawiciele, cele wychowania, rola wychowawcy)
- Zasady i ogólny zakres udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
- ORGANIZACJIA I ZARZĄDZANIE OŚIWATĄ
- Wymień cele polityki oświatowej państwa.
- Omów rolę dyrektora placówki oświatowej w kształtowaniu wizerunku szkoły.
- Jakie są zadania dyrektora szkoły związane z zarzadzaniem majątkiem.
- Wyjaśnić́ pojęcie zarzadzania zasobami ludzkimi; omów wybrany styl sprawowania władzy w organizacji.
- Wymień zadania dyrektora szkoły w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego.
- W jaki sposób dyrektor szkoły zarządza finansami, jakie kompetencje ma do wykonania tego zadania?
- Wymień elementy działalności dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej szkoły, które podlegają̨ szczególnemu nadzorowi pedagogicznemu?
- Czy możliwe jest odebranie nauczycielowi wychowawstwa w ciągu roku szkolnego ( np.: w wyniku skarg rodziców uczniów)?
- Wskaż bariery w komunikacji interpersonalnej, które szczególnie mogą utrudniać proces porozumiewania się dyrektora i zespołu nauczycieli.
- Jakie narzędzia wykorzystywane są w procesie diagnozowania efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej?
- Czy nauczyciel może odmówić udziału w pracach zespołów powołanych przez dyrektora jeśli uzna, że wykonuje zbyt wiele zadań (opiekun koła przedmiotowego, opiekun wolontariatu)?
- Kto wydaje decyzje w sprawie nauczania indywidualnego?
- Jak dokonuje się nowelizacji statutu szkoły?
- Proszę podać przykłady świadczące o opanowaniu technologii informacyjnych (proszę podać konkretne przykłady programów komputerowych ) oraz ich wykorzystania w swojej pracy zawodowej.
- Opisz strukturę awansu zawodowego nauczyciela.
- Czy dyrektor ma obowiązek, w każdym roku szkolnym, powoływać zespoły przedmiotowe?
- Co powinien zawierać statut szkoły / przedszkola ? i na jakich aktach prawnych powinien się opierać ?
- Wymień zadania dyrektora w ramach sprawowanej kontroli zarządczej.
- W jaki sposób dyrektor ma przeprowadzić rozmowę z nauczycielem po obserwacji lekcji?
- Jak przebiega procedura odwoławcza od oceny pracy nauczyciela?