Pedagogika – studia I stopnia
Studia I stopnia (licencjackie) na kierunku PEDAGOGIKA
Studia I stopnia na kierunku pedagogika przygotowują specjalistów do pracy terapeutycznej, resocjalizacyjnej oraz opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi. Studia przygotowują absolwentów do wykonywania zawodu pedagoga i wychowawcy w instytucjach resocjalizacyjnych, profilaktyki społecznej i wymiaru sprawiedliwości, instytucjach pomocy migrantom; wykonywanie zawodu pedagoga i wychowawcy w pozaszkolnych placówkach oświatowo-wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań wielokulturowości; wykonywanie zawodu pedagoga środowiskowego. Absolwent kierunku pedagogika, wyposażony zostaje w wiedzę i umiejętności potrzebne do pracy w instytucjach państwowych, samorządowych i pozarządowych zajmujących się profilaktyką społeczną, resocjalizacją i kontrolą przestępczości, w organach bezpieczeństwa publicznego i porządku prawnego, szczególnie w straży miejskiej, policji oraz zajmujących się problematyką nieletnich; w instytucjach wykonujących kary izolacyjne i środki zabezpieczające lub poprawcze; w oświatowych placówkach diagnostycznych, wychowawczych, opiekuńczych, jak np. pogotowia opiekuńcze, domy dziecka itd.; w ochronie zdrowia – instytucjach diagnostycznych i terapeutycznych zwłaszcza ukierunkowanych na leczenie uzależnień (narkomania i alkoholizm) oraz zaburzeń zachowania; biurach polityki społecznej, urzędach pracy, ośrodkach pomocy rodzinie, urzędach ds. uchodźców, udzielających pomocy migrantom i osobom odmiennym kulturowo, organizacjach i instytucjach zajmujących się bezrobotnymi i bezdomnymi oraz pomocą postpenitencjarną.
Celem ogólnym kształcenia jest uzyskanie pogłębionych kwalifikacji umożliwiających wieloaspektowe projektowanie i realizację działań pedagogicznych, zwłaszcza w zakresie określonym specjalnością studiów. Obejmuje on następujące cele:
- nabycie poszerzonej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie pedagogiki w jej powiązaniu z naukami społecznymi oraz praktyką społeczną,
- przygotowanie do pracy zawodowej w zakresie określonym specjalnością studiów, w tym do radzenia sobie na rynku pracy,
- doskonalenie i poszerzanie umiejętności doskonalenia wiedzy i nabywania nowych kompetencji z wykorzystaniem nowoczesnych metod i środków pozyskiwania, organizowania i analizowania danych,
- doskonalenie kompetencji do uczenia się przez całe życie,
- pogłębianie wrażliwości etycznej oraz doskonalenie refleksyjnej i odpowiedzialnej postawy w pracy zawodowej i życiu społecznym.
Cele te są osiągane przez realizację programu studiów i związanych z nimi modułów kształcenia, w tym szczegółowych celów i efektów uczenia się.
Studia I stopnia na kierunku pedagogika trwają 6 semestrów i wymagają zdobycia min. 186 punktów ECTS. 1 ECTS = 30 godzinom pracy studenta. Studia kończą się egzaminem dyplomowym i uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata. Wszyscy studenci uzyskują wewnętrzny certyfikat w zakresie znajomości języka obcego (do wyboru angielski, niemiecki, rosyjski) na poziomie biegłości B2.
Celem studiów I stopnia jest wykształcenie kompetentnego pedagoga o potwierdzonych kwalifikacjach ogólnopedagogicznych i specjalnościowych.
Studia prowadzone są w profilu ogólnoakademickim. Umożliwiają uzyskanie efektów kierunkowych, w tym specjalnościowych, z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, uwzględniających obszar merytoryczny nauk humanistycznych i nauk społecznych. Efekty uczenia się są ustalone zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8.
Program studiów podlega modularyzacji. Studia zakładają realizację następujących modułów: Modułu Podstawowego, Modułu Umiejętności Ogólnych oraz modułów specjalnościowych. Studia umożliwiają wybór zajęć w wymiarze co najmniej 30% ogółu punktów ECTS. Za zajęcia podlegające wyborowi uznaje się także wybierane moduły specjalnościowe. Szczegółowe kwestie merytoryczne i metodyczne oraz sposoby pomiaru efektów uczenia się są opisane na poziomie sylabusów przedmiotów/zajęć, stanowiących element dokumentacji kształcenia w zakresie poszczególnych modułów. Pełny wykaz sylabusów jest zamieszczony w systemie USOSweb. https://usosweb.chat.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/index
Kształcenie łączy jednak profil ogólnoakademicki z ukierunkowaniem praktycznym. Koncepcja programu i planu studiów zakłada prymarny charakter wiedzy ogólnej i systematycznej, którą ujmuje się w kontekście praktyki i odnosi do projektowania i realizacji działań pedagogicznych.
Program studiów obejmuje kwestie merytoryczne dla kierunku studiów pedagogika, ich odniesienia interdyscyplinarne oraz perspektywę poznawczą nauk humanistycznych i nauk społecznych. Studia są ukierunkowane na uzyskanie kwalifikacji ogólnokierunkowych oraz kwalifikacji specjalnościowych, odniesionych do praktyki pedagogicznej.
Kształcenie specjalnościowe obejmuje moduł specjalnościowy dodany do programu studiów po I roku kształcenia.
W ramach programu są realizowane praktyki studenckie w wymiarze 240 godzin.
Studia wygaszane przekształcone w jednolite studia magisterskie
- Absolwent specjalności „Wczesna edukacja z pedagogiką opiekuńczą” (studia wygaszane, przekształcone w jednolite magisterskie) jest wszechstronnie i interdyscyplinarnie przygotowany do pracy nauczycielskiej i wychowawczo-opiekuńczej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Posiada umiejętności metodyczne w zakresie działań plastycznych, muzycznych, teatralno-literackich i ruchowych, językowych, matematycznych, przyrodniczych i społecznych, a także w zakresie wczesnego nauczania języka obcego, wymaganych nową podstawą programową kształcenia dzieci w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym. Specjalność przygotowuje również do pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicach szkolnych, domach kultury, internatach etc. (przy realizacji modułu dodatkowego pedagogika opiekuńcza).
- Program studiów na kierunku Pedagogika w specjalności Wczesna edukacja z pedagogiką opiekuńczą
- Absolwent specjalności „Wczesna edukacja z nauczaniem języka angielskiego” (studia wygaszane, przekształcone w jednolite magisterskie) w przedszkolu i klasach zdobywa wiedzę i umiejętności dotyczące rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Posiada kompetencje niezbędne do nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Specjalność ta przygotowuje do pracy w zawodzie nauczyciela na pierwszym etapie kształcenia, tj. klasy I-III szkoły podstawowej, świetlicach szkolnych, przedszkolach a także alternatywnych formach opieki przedszkolnej oraz do pracy w zawodzie nauczyciela języka angielskiego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.