-
KATEDRA DYDAKTYKI I PEDAGOGIKI PORÓWNAWCZEJ
Katedra Dydaktyki i Pedagogiki Porównawczej w zakresie swoich zadań dydaktycznych zajmuje się merytorycznym przygotowaniem studentów do zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciela wychowawcy w placówkach opiekuńczych i socjoterapeutycznych, pedagoga terapeuty wyposażonego w kompetencje niezbędne w zawodzie pedagoga, nauczyciela i terapeuty pedagogicznego. Dzięki współpracy z licznymi interesariuszami zewnętrznymi Katedra inicjuje i prowadzi wiele projektów dydaktycznych w tym w zakresie metodyk szczegółowych: CLIL, STEM i STEAM, metod problemowych (PBL). Zainicjowała i prowadzi pracownię metodyczną MAKERSPACE. W Katedrze działają dwie pracownie: Pracownia psychologicznych podstaw pedagogiki oraz Pracownia pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Katedra zajmuje się badaniami naukowymi z zakresu pedagogiki porównawczej, dydaktyki w tym dydaktyki szkoły wyższej i pedeutologii oraz kultury szkoły, pedagogiki międzykulturowej oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W tych obszarach pracownicy Katedry prowadzą także zajęcia dydaktyczne ze studentami i doktorantami.
Katedra prowadzi współpracę z ośrodkami naukowymi w Polsce i za granicą w zakresie międzynarodowych badań porównawczych (prof. dr hab. Renata Nowakowska-Siuta) więcej na: porownawcza.chat.edu.pl, pedeutologii (dr hab. Stefan T. Kwiatkowski, prof. ChAT), ewaluacją pracy szkoły i metod alternatywnych (dr hab. Marek Piotrowski, prof. ChAT) oraz pracy w środowisku wielokulturowym (dr hab. Edyta Januszewska, prof. ChAT). W roku akademickim 2021/22 profesorem wizytującym w Katedrze była prof. Orna Schatz-Oppenheimer z Hebrew University w Jerozolimie, psycholog i wybitna znawczyni problematyki kształcenia nauczycieli. W kolejnych latach planowana jest współpraca z Chrześcijańską Akademią w Ede (Holandia) oraz dalsze rozwijanie innowacji metodycznych w oparciu o doświadczenia licznych prowadzonych w katedrze badań międzynarodowych i współpracy z zagranicznymi ośrodkami akademickimi.
 |
dr hab. Małgorzata Kupisiewicz, prof. ChAT (pracownik nieetatowy) |
 |
dr Andrzej Michalski |
 |
mgr Ewa Ferenc-Lech |
 |
mgr Julia Kosińska |
 |
mgr Alina Kozakowska |
-
PRACOWNIA PEDAGOGIKI PRZEDSZKOLNEJ I WCZESNOSZKOLNEJ
Koordynuje przygotowanie merytoryczne i metodyczne przyszłych nauczycieli, inicjuje współpracę z interesariuszami zewnętrznymi w tym przedszkolami i szkołami ćwiczeń, w których studenci odbywają praktyki zawodowe. Pracownia zajmuje się problematyką praw dziecka z perspektywy dzieci, nauczycieli, rodziców, udziałem rodziców w edukacji małych dzieci, diagnozowaniem pedagogicznym rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, diagnozą pedagogiczną we wczesnej edukacji (jednostki, środowiska, zespołu rówieśniczego), sposobami konstruowania wiedzy o świecie przez dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów wczesnej edukacji, innowacjami metodycznymi w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz metodami aktywizującymi i pedagogiką zabawy w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
 |
mgr Dorota Danielik-Kowalska (pracownik nieetatowy) |
 |
mgr Agnieszka Maksymiuk (pracownik nieetatowy) |
 |
mgr Aleksandra Piskorska (pracownik nieetatowy) |
-
PRACOWNIA PSYCHOLOGICZNYCH PODSTAW WYCHOWANIA
Koncentruje się na doskonaleniu zajęć dydaktycznych z zakresu przygotowania psychologicznego do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz tutoringu nauczycieli, pracownia prowadzi dociekania teoretyczne oraz analizy empiryczne w tym kwestie związane z szeroko pojmowanym wychowaniem oraz związaną z nim nierozerwalnie edukacją przedszkolną i wczesnoszkolną (z uwzględnieniem kształcenia oraz funkcjonowania zawodowego nauczycieli wczesnej edukacji).
-
PUBLIKACJE PRACOWNIKÓW KATEDRY
- Aleksiejuk, E., Narodziny koncepcji pedagogicznej Wasilija Zieńkowskiego, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 1(10)/2015, s. 73–95.
- Dmitruk-Sierocińska K., Mądrze i taktownie, przystępnie i zrozumiale – czyli o śmierci w literaturze dziecięcej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 45/2017/3), Wydawnictwo Akademia Ignatianum, Kraków, 2017.
- Dmitruk-Sierocińska K., Wybrane aspekty społeczno-etycznej odpowiedzialności dorosłych wobec dzieci w kontekście zaniedbanych rozmów o śmierci, (W:) R. Nowakowska-Siuta, T.J. Zieliński (red.), Odwaga odpowiedzialności. Demokratyczne przemiany życia społecznego w refleksji pedagogicznej, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2019.
- Ernst-Milerska R., Nauczanie na odległość w czasie pandemii jako wyzwanie wobec egalitarnego statusu szkoły publicznej, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 4/2020, s. 193-210.
- Januszewska E., Heterotopie dziecięcego uchodźstwa. Syryjczycy w Libanie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2019.
- Januszewska E., Markowska-Manista U., Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.
- Kwiatkowski S.T., Szurowska B., Jegier A., Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Difin, Warszawa 2021.
- Kwiatkowski S.T., Uwarunkowania skuteczności zawodowej kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2018.
- Lewczuk J., Change of social value orientation affected by the observed mimical expression of the interaction partner, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 4/2019, s. 85-106.
- Michalski A., „Morasha” – znaczy dziedzictwo. Zarys monograficzny Zespołu Szkół Lauder-Morasha w Warszawie, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 3(32)/2020, s. 101-121.
- Nowakowska-Siuta R., O edukacji w Finlandii. Studium z pedagogiki porównawczej, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2020;
- Nowakowska-Siuta R., Romantyczny i pragmatyczny. Idea niemieckiego uniwersytetu neohumanistycznego i jej społeczne rekonstrukcje, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2018.
- Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badan i perspektywy rozwoju, Impuls, Kraków 2014.
- Piotrowski M., Jakubowski R., The new face of science education in Poland, „Edukacja”, nr 1(148)/2019, s. 40–48.
- Piotrowski M., Requiem dla gimnazjum. Studium przypadku – egzamin gimnazjalny z 2012, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 4(33)/2020, s. 173-191.