Katedra Dydaktyki i Pedagogiki Porównawczej
Katedra Dydaktyki i Pedagogiki Porównawczej w zakresie swoich zadań dydaktycznych zajmuje się merytorycznym przygotowaniem studentów do zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciela wychowawcy w placówkach opiekuńczych i socjoterapeutycznych, pedagoga terapeuty wyposażonego w kompetencje niezbędne w zawodzie pedagoga, nauczyciela i terapeuty pedagogicznego. Dzięki współpracy z licznymi interesariuszami zewnętrznymi Katedra inicjuje i prowadzi wiele projektów dydaktycznych w tym w zakresie metodyk szczegółowych: CLIL, STEM i STEAM, metod problemowych (PBL). Zainicjowała i prowadzi pracownię metodyczną MAKERSPACE. W Katedrze działają dwie pracownie: Pracownia psychologicznych podstaw pedagogiki oraz Pracownia pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Katedra zajmuje się badaniami naukowymi z zakresu pedagogiki porównawczej, dydaktyki w tym dydaktyki szkoły wyższej i pedeutologii oraz kultury szkoły, pedagogiki międzykulturowej oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W tych obszarach pracownicy Katedry prowadzą także zajęcia dydaktyczne ze studentami i doktorantami.
Katedra prowadzi współpracę z ośrodkami naukowymi w Polsce i za granicą w zakresie międzynarodowych badań porównawczych (prof. dr hab. Renata Nowakowska-Siuta) więcej na: porownawcza.chat.edu.pl, pedeutologii (dr hab. Stefan T. Kwiatkowski, prof. ChAT), ewaluacją pracy szkoły i metod alternatywnych (dr hab. Marek Piotrowski, prof. ChAT) oraz pracy w środowisku wielokulturowym (dr hab. Edyta Januszewska, prof. ChAT). W roku akademickim 2021/22 profesorem wizytującym w Katedrze była prof. Orna Schatz-Oppenheimer z Hebrew University w Jerozolimie, psycholog i wybitna znawczyni problematyki kształcenia nauczycieli. W kolejnych latach planowana jest współpraca z Chrześcijańską Akademią w Ede (Holandia) oraz dalsze rozwijanie innowacji metodycznych w oparciu o doświadczenia licznych prowadzonych w katedrze badań międzynarodowych i współpracy z zagranicznymi ośrodkami akademickimi.
Dr hab. Małgorzata Kupisiewicz, prof. ChAT (pracownik nieetatowy)
![]() |
Dr Andrzej Michalski
|
![]() |
Mgr Alina Kozakowska
|
- PRACOWNIA PEDAGOGIKI PRZEDSZKOLNEJ I WCZESNOSZKOLNEJ
Działalność pracowni koncentruje się na przekazywaniu Studentom najnowszej wiedzy na temat metodyki nauczania na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W pracowni znajdują się liczne pomoce dydaktyczne oraz materiały do tworzenia własnych pomocy podczas zajęć dydaktycznych.
Pracownia Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej funkcjonuje w ramach Katedry Dydaktyki i Pedagogiki Porównawczej. Pracownia koordynuje przygotowanie merytoryczne i metodyczne przyszłych nauczycieli, inicjuje współpracę z interesariuszami zewnętrznymi w tym z przedszkolami i szkołami ćwiczeń, w których studenci odbywają praktyki zawodowe.
Pracownia zajmuje się problematyką praw dziecka z perspektywy dzieci, nauczycieli, rodziców, udziałem rodziców w edukacji małych dzieci, diagnozowaniem pedagogicznym rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, diagnozą pedagogiczną we wczesnej edukacji (jednostki, środowiska, zespołu rówieśniczego), sposobami konstruowania wiedzy o świecie przez dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów wczesnej edukacji, innowacjami metodycznymi w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, metodami aktywizującymi oraz pedagogiką zabawy w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
![]() |
Mgr Agnieszka Maksymiuk (pracownik nieetatowy)
|
mgr Aleksandra Piskorska (pracownik nieetatowy)
-
PRACOWNIA PSYCHOLOGICZNYCH PODSTAW WYCHOWANIA
Koncentruje się na doskonaleniu zajęć dydaktycznych z zakresu przygotowania psychologicznego do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz tutoringu nauczycieli, pracownia prowadzi dociekania teoretyczne oraz analizy empiryczne w tym kwestie związane z szeroko pojmowanym wychowaniem oraz związaną z nim nierozerwalnie edukacją przedszkolną i wczesnoszkolną (z uwzględnieniem kształcenia oraz funkcjonowania zawodowego nauczycieli wczesnej edukacji).