Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • ZAGADNIENIA KIERUNKOWE: PEDAGOGIKA
  1. Aksjologiczne podstawy pedagogiki
  2. Cele i zasady wychowania
  3. Fazy rozwoju społeczno-moralnego człowieka
  4. Wychowanie jako spotkanie. Dialog w wychowaniu
  5. Dylematy pedagogiczne stosowania kar i nagród w wychowaniu
  6. Podstawowe wyznaczniki pedagogiki humanistycznej
  7. Pedagogika kultury
  8. Racjonalność jako kategoria teorii wychowania
  9. Wychowanie w ujęciu behawioralnym, instrumentalnym
  10. Wychowanie w ujęciu pragmatycznym
  11. Wychowanie w ujęciu pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
  12. Tradycje i źródła pedagogiki personalistycznej
  13. Autorytet w wychowaniu
  14. Społeczne uwarunkowania procesu wychowania
  15. Psychologiczne uwarunkowania procesu wychowania
  • ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA SZKOLNA I DORADZTWO ZAWODOWE
  1. Zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego
  2. Regulacje prawne związane z wykonywaniem zawodu pedagoga szkolnego
  3. Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami uczniów. Możliwości i bariery współpracy
  4. Sposoby konstruowania relacji wychowawczych z uczniami. Style wychowania
  5. Instytucje wspomagające działalność wychowawczą szkoły
  6. Zadania pedagoga szkolnego wobec dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  7. Działania pedagoga szkolnego wspierające integrację zespołów klasowych
  8. Działania profilaktyczne w pracy pedagoga szkolnego. Diagnoza i terapia pedagogiczna zagrożeń (przemoc, uzależnienia, konflikty rówieśnicze etc.) występujących w szkole
  9. Wsparcie ucznia zdolnego. Zadania rodziny i szkoły
  10. Orientacja i poradnictwo zawodowe w polskim systemie edukacji. Edukacyjne i społeczne uwarunkowania wyboru zawodu.
  11. Doradztwo zawodowe w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Cele, zadania, funkcje doradztwa zawodowego
  12. Stadia rozwoju zawodowego nauczyciela czy osoby dorosłej
  13. Współpraca doradcy zawodowego z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa
  14. Uwarunkowania decyzji edukacyjno-zawodowych
  15. Wartość pracy w życiu człowieka. Cele i zadania pedagogiki pracy
  • ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA SPOŁECZNO-KULTUROWA
  1. Etyczny wymiar pracy pedagoga
  2. System edukacyjny w Polsce a dowolnie wybrany europejski system edukacyjny. Szczegółowe omówienie dowolnego aspektu struktury lub organizacji programowej
  3. Współczesna polityka edukacyjna Unii Europejskiej i jej uwarunkowania
  4. Najważniejsze reformy edukacyjne w polskim systemie oświaty – ostatnie 20-lecie
  5. Społeczeństwo obywatelskie w ujęciu nauk społecznych. Zadania społeczeństwa obywatelskiego
  6. Pojęcie równości szans społecznych oraz szans edukacyjnych- ujęcie krytyczne
  7. Metoda projektu – cele pedagogiczne, obszary zastosowania i modele
  8. Animacja lokalna w kontekście działań pedagogicznych – modele i metody
  9. Animacja społeczno-kulturowa a zmiany społeczne w środowisku lokalnym
  10. Partnerstwo lokalne oraz działania samopomocowe w środowisku lokalnym
  11. Koncepcje konfliktu w naukach społecznych
  12. Metody zarządzania konfliktem i ich zastosowanie w środowisku lokalnym
  13. Mediacje i negocjacje w sytuacji konfliktowej
  14. Stereotypy i uprzedzenia a strategie i możliwości ich likwidacji
  15. Typy społeczeństw współczesnych. Zadania pedagogiki międzykulturowej we współczesnych społeczeństwach
  • ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA SZKOLNA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
  1. Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
  2. Profilaktyka I terapia trudności szkolnych oraz podstawy orzecznictwa
  3. Metody i formy pracy pedagoga szkolnego
  4. Stymulacja rozwoju wychowanków (techniki korekcyjno-kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne)
  5. Podmiot, przedmiot, środki i metody działania poradnictwa i orientacji zawodowej
  6. Diagnoza indywidualna i środowiskowa ucznia
  7. Praca z dzieckiem zdolnym
  8. Treści, przedmiot, cele i zadania pedagogiki szkolnej
  • ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: WCZESNA EDUKACJA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
  1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci do 36 miesiąca życia ze szczególnym uwzględnieniem spektrum autyzmu
  2. Metody i formy pracy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  3. Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
  4. Stymulacja rozwoju dzieci (techniki korekcyjno-kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej)
  5. Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu i klasach l-III
  6. Diagnoza indywidualna i środowiskowa dziecka w przedszkolu
  7. Treści, przedmiot, cele i zadania pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  8. Współpraca nauczyciela z rodzicami dziecka w przedszkolu i klasach l-III
  • ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA, PROFILAKTYKA SPOŁECZNA (n)
  1. Etiologia zachowań agresywnych – czynniki ryzyka
  2. Poziomy działań profilaktycznych
  3. Pojęcie patologii społecznej i zagadnienia dewiacji według Jerzego Kwaśniewskiego
  4. Założenia „twórczej resocjalizacji” według Marka Konopczyńskiego
  5. Podejście kognitywno-behawioralne w resocjalizacji
  6. Założenia oddziaływania edukacyjnego wobec skazanych odbywających karę pozbawienia wolności poprzez kulturę i sztukę
  7. Poradnictwo rodzinne –  zakres, metody i wskazanie podstawowych trudności tego procesu
  8. Znaczenie postępowania mediacyjnego dla procesu resocjalizacji
  9. Przyczyny ingerencji państwa w wykonywanie władzy rodzicielskiej. Przejawy ingerencji państwa we władzę rodzicielską
  10. Metoda indywidualnych przypadków – casework, stosowana w oddziaływaniach wobec sprawców przestępstw w środowisku otwartym

Ułatwienia dostępu

  • Skalowanie treści 100%
  • Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%