Zagadnienia dyplomowe obowiązujące w roku akademickim 2019/2020 – studia II stopnia
- ZAGADNIENIA KIERUNKOWE: PEDAGOGIKA
- Aksjologiczne podstawy pedagogiki
- Cele i zasady wychowania
- Fazy rozwoju społeczno-moralnego człowieka
- Wychowanie jako spotkanie. Dialog w wychowaniu
- Dylematy pedagogiczne stosowania kar i nagród w wychowaniu
- Podstawowe wyznaczniki pedagogiki humanistycznej
- Pedagogika kultury
- Racjonalność jako kategoria teorii wychowania
- Wychowanie w ujęciu behawioralnym, instrumentalnym
- Wychowanie w ujęciu pragmatycznym
- Wychowanie w ujęciu pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
- Tradycje i źródła pedagogiki personalistycznej
- Autorytet w wychowaniu
- Społeczne uwarunkowania procesu wychowania
- Psychologiczne uwarunkowania procesu wychowania
- ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA SZKOLNA I DORADZTWO ZAWODOWE
- Zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego
- Regulacje prawne związane z wykonywaniem zawodu pedagoga szkolnego
- Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami uczniów. Możliwości i bariery współpracy
- Sposoby konstruowania relacji wychowawczych z uczniami. Style wychowania
- Instytucje wspomagające działalność wychowawczą szkoły
- Zadania pedagoga szkolnego wobec dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Działania pedagoga szkolnego wspierające integrację zespołów klasowych
- Działania profilaktyczne w pracy pedagoga szkolnego. Diagnoza i terapia pedagogiczna zagrożeń (przemoc, uzależnienia, konflikty rówieśnicze etc.) występujących w szkole
- Wsparcie ucznia zdolnego. Zadania rodziny i szkoły
- Orientacja i poradnictwo zawodowe w polskim systemie edukacji. Edukacyjne i społeczne uwarunkowania wyboru zawodu.
- Doradztwo zawodowe w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Cele, zadania, funkcje doradztwa zawodowego
- Stadia rozwoju zawodowego nauczyciela czy osoby dorosłej
- Współpraca doradcy zawodowego z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa
- Uwarunkowania decyzji edukacyjno-zawodowych
- Wartość pracy w życiu człowieka. Cele i zadania pedagogiki pracy
- ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA SPOŁECZNO-KULTUROWA
- Etyczny wymiar pracy pedagoga
- System edukacyjny w Polsce a dowolnie wybrany europejski system edukacyjny. Szczegółowe omówienie dowolnego aspektu struktury lub organizacji programowej
- Współczesna polityka edukacyjna Unii Europejskiej i jej uwarunkowania
- Najważniejsze reformy edukacyjne w polskim systemie oświaty – ostatnie 20-lecie
- Społeczeństwo obywatelskie w ujęciu nauk społecznych. Zadania społeczeństwa obywatelskiego
- Pojęcie równości szans społecznych oraz szans edukacyjnych- ujęcie krytyczne
- Metoda projektu – cele pedagogiczne, obszary zastosowania i modele
- Animacja lokalna w kontekście działań pedagogicznych – modele i metody
- Animacja społeczno-kulturowa a zmiany społeczne w środowisku lokalnym
- Partnerstwo lokalne oraz działania samopomocowe w środowisku lokalnym
- Koncepcje konfliktu w naukach społecznych
- Metody zarządzania konfliktem i ich zastosowanie w środowisku lokalnym
- Mediacje i negocjacje w sytuacji konfliktowej
- Stereotypy i uprzedzenia a strategie i możliwości ich likwidacji
- Typy społeczeństw współczesnych. Zadania pedagogiki międzykulturowej we współczesnych społeczeństwach
- ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA SZKOLNA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
- Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
- Profilaktyka I terapia trudności szkolnych oraz podstawy orzecznictwa
- Metody i formy pracy pedagoga szkolnego
- Stymulacja rozwoju wychowanków (techniki korekcyjno-kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne)
- Podmiot, przedmiot, środki i metody działania poradnictwa i orientacji zawodowej
- Diagnoza indywidualna i środowiskowa ucznia
- Praca z dzieckiem zdolnym
- Treści, przedmiot, cele i zadania pedagogiki szkolnej
- ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: WCZESNA EDUKACJA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
- Zaburzenia rozwojowe u dzieci do 36 miesiąca życia ze szczególnym uwzględnieniem spektrum autyzmu
- Metody i formy pracy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
- Stymulacja rozwoju dzieci (techniki korekcyjno-kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej)
- Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu i klasach l-III
- Diagnoza indywidualna i środowiskowa dziecka w przedszkolu
- Treści, przedmiot, cele i zadania pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Współpraca nauczyciela z rodzicami dziecka w przedszkolu i klasach l-III
- ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA, PROFILAKTYKA SPOŁECZNA (n)
- Etiologia zachowań agresywnych – czynniki ryzyka
- Poziomy działań profilaktycznych
- Pojęcie patologii społecznej i zagadnienia dewiacji według Jerzego Kwaśniewskiego
- Założenia „twórczej resocjalizacji” według Marka Konopczyńskiego
- Podejście kognitywno-behawioralne w resocjalizacji
- Założenia oddziaływania edukacyjnego wobec skazanych odbywających karę pozbawienia wolności poprzez kulturę i sztukę
- Poradnictwo rodzinne – zakres, metody i wskazanie podstawowych trudności tego procesu
- Znaczenie postępowania mediacyjnego dla procesu resocjalizacji
- Przyczyny ingerencji państwa w wykonywanie władzy rodzicielskiej. Przejawy ingerencji państwa we władzę rodzicielską
- Metoda indywidualnych przypadków – casework, stosowana w oddziaływaniach wobec sprawców przestępstw w środowisku otwartym