Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • ZAGADNIENIA KIERUNKOWE: PEDAGOGIKA
  1. Pojęcie i uwarunkowania rozwoju człowieka
  2. Teorie rozwoju emocjonalnego i społecznego człowieka
  3. Teorie rozwoju poznawczego człowieka (np. J. Piaget, L.S. Wygotski)
  4. Rozwój moralny człowieka (np. Teoria Kohlberga)
  5. Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi i zjawisk
  6. Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej
  7. Przedmiot i zadania socjologii wychowania
  8. Pedagogika międzykulturowa i wielokulturowa – ich role we współczesnym świecie
  9. Zadania współczesnej pedagogiki dorosłych
  10. Błędy wychowawcze, rodzaje pseudowychowania
  11. Istota wychowania i socjalizacji. Podobieństwa i różnice
  12. Typologia współczesnych nurtów w pedagogice (omówienie dwóch samodzielnie wybranych)
  13. Style nauczania, style wychowania – charakterystyka
  14. Personalizm pedagogiczny. Główne założenia ideowe
  15. Omówienie dowolnie wybranego europejskiego systemu oświatowego
  • ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: WCZESNA EDUKACJA; PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA
  1. Metody aktywizujące i ich wykorzystanie w pracy z małym dzieckiem
  2. Zjawisko niepowodzeń szkolnych, przyczyny i środki zaradcze
  3. Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  4. Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  5. Elementy składowe projektu edukacyjno-wychowawczego
  6. Dojrzałość i gotowość szkolna
  7. Zasady i metody działań diagnostycznych w pedagogice.
  8. Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia oraz Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny– zawartość, zasady konstruowania
  9. Adaptacja dzieci do warunków przedszkolnych i szkolnych
  10. Pedagogiczna terapia dziecka z ADHD
  11. Metody pracy z dzieckiem zdolny
  12. Rodzinne formy opieki zastępczej jako alternatywa dla instytucji opiekuńczo-wychowawczych
  13. Pedagogika Janusza Korczaka. Prawa dziecka we współczesnym świecie
  14. Zjawisko przemocy w rodzinie i w szkole
  15. Zadania i funkcje świetlicy szkolnej. Wyjaśnij na podstawie swoich doświadczeń z praktyk
  • ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA; PEDAGOGIKA MIĘDZYKULTUROWA
  1. Miejsce pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk pedagogicznych
  2. Cele, zadania i metody wychowania resocjalizacyjnego Przyczyny niedostosowania społecznego, w tym zachowań przestępczych
  3. Główne nurty współczesnej resocjalizacji
  4. Podstawowe koncepcje wyjaśniające źródła zjawisk patologicznych
  5. Psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych, terapii behawioralnej oraz koncepcji kognitywno – behawioralnej w wychowaniu resocjalizacyjnym
  6. Przejawy niedostosowania społecznego
  7. Główne założenia programu resocjalizacyjnego opartego na „ekonomii punktowej”, skierowanego do jednostki niedostosowanej społecznie
  8. Twórczość naukowa jednego z klasyków pedagogiki resocjalizacyjnej
  9. Środki i metody postępowania z młodocianymi przestępcami.
  10. Akty prawne (ich ranga) regulujące problematykę dziecka i rodziny.
  11. Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej
  12. Miejsce pedagogiki międzykulturowej w systemie nauk pedagogicznych
  13. Cele, zadania i metody wychowania międzykulturowego
  14. Różnice pomiędzy wychowaniem wielokulturowym a międzykulturowym
  15. Możliwości i bariery dialogu międzykulturowego. Pomoc i wsparcie wobec społeczności migrujących – podstawowe problemy
  • ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: WCZESNA EDUKACJA; WCZESNA EDUKACJA Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM (n)
  1. Metody aktywizujące, ich cele i klasyfikacja
  2. Jaka jest rola nauczyciela w procesie rozwijania sprawności rozumienia ze słuchu języka angielskiego w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym?
  3. Kształtowanie umiejętności kontaktów społecznych dziecka w rodzinie i przedszkolu
  4. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji małych dzieci
  5. Kultura języka w edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej
  6. Podaj i wyjaśnij główne zasady planowania zajęć z języka angielskiego w nauczaniu wczesnoszkolnym
  7. Zarys metodyki edukacji matematycznej w wychowaniu przedszkolnym i klasach I-III
  8. Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowane na terenie placówki: przedszkola i szkoły
  9. Specyficzne trudności w uczeniu się, ich rodzaje i objawy
  10. Wczesna powszechna dwujęzyczność: podstawowe pojęcia, wyniki badań empirycznych oraz zalecenia dla nauczycieli i opiekunów
  • ZAGADNIENIA KIERUNKOWE – STUDIA I STOPNIA – PRACA SOCJALNA
  1. Rodzina jako grupa. Funkcje rodziny.
  2. Stereotypy i uprzedzenia. Perspektywa socjologiczna.
  3. Stygmat i stygmatyzacja społeczna. Omów na wybranym przykładzie.
  4. Zachowania prospołeczne – definicja i uwarunkowania.
  5. Wpływ środowiska wychowawczego na funkcjonowanie jednostki.
  6. Definiowanie pracy socjalnej – podejście humanistyczne, prakseologiczne i formalne (prawne).
  7. Praca socjalna jako działanie wychowawcze.
  8. Pożądane cechy i kompetencje pracownika socjalnego.
  9. Etyczne aspekty pracy socjalnej. Kodeks etyczny pracowników socjalnych.
  10. Znaczenie komunikacji interpersonalnej w pracy socjalnej.
  11. Stres i wypalenie zawodowe w zawodzie pracownika socjalnego. Sposoby przeciwdziałania.
  12. Założenia superwizji w pracy socjalnej.
  13. Istota empowerment.
  14. Ustawa o pomocy społecznej jak podstawowe narzędzie pracownika socjalnego.
  15. Metody pracy socjalnej.
  16. Wywiad, obserwacja, analiza materiałów jako techniki pracy socjalnej.
  17. Założenia streetworkingu.
  18. Projekt socjalny – typy, etapy tworzenia, cele.
  19. Praca socjalna w domu pomocy społecznej.
  20. Praca socjalna w placówce pobytu dziennego.
  21. Praca socjalna w ośrodku pomocy społecznej (w centrum pomocy społecznej).
  22. Założenia asysty rodzinnej.
  23. Piecza zastępcza – zadania, rodzaje, wyzwania.
  24. Aktywizowanie społeczności lokalnej – założenia i cele.
  25. Praca socjalna z osobami doświadczającymi przemocy

Ułatwienia dostępu

  • Skalowanie treści 100%
  • Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%