Zagadnienia dyplomowe obowiązujące w roku akademickim 2019/20 – studia I stopnia
- ZAGADNIENIA KIERUNKOWE: PEDAGOGIKA
- Pojęcie i uwarunkowania rozwoju człowieka
- Teorie rozwoju emocjonalnego i społecznego człowieka
- Teorie rozwoju poznawczego człowieka (np. J. Piaget, L.S. Wygotski)
- Rozwój moralny człowieka (np. Teoria Kohlberga)
- Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi i zjawisk
- Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej
- Przedmiot i zadania socjologii wychowania
- Pedagogika międzykulturowa i wielokulturowa – ich role we współczesnym świecie
- Zadania współczesnej pedagogiki dorosłych
- Błędy wychowawcze, rodzaje pseudowychowania
- Istota wychowania i socjalizacji. Podobieństwa i różnice
- Typologia współczesnych nurtów w pedagogice (omówienie dwóch samodzielnie wybranych)
- Style nauczania, style wychowania – charakterystyka
- Personalizm pedagogiczny. Główne założenia ideowe
- Omówienie dowolnie wybranego europejskiego systemu oświatowego
- ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: WCZESNA EDUKACJA; PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA
- Metody aktywizujące i ich wykorzystanie w pracy z małym dzieckiem
- Zjawisko niepowodzeń szkolnych, przyczyny i środki zaradcze
- Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Elementy składowe projektu edukacyjno-wychowawczego
- Dojrzałość i gotowość szkolna
- Zasady i metody działań diagnostycznych w pedagogice.
- Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia oraz Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny– zawartość, zasady konstruowania
- Adaptacja dzieci do warunków przedszkolnych i szkolnych
- Pedagogiczna terapia dziecka z ADHD
- Metody pracy z dzieckiem zdolny
- Rodzinne formy opieki zastępczej jako alternatywa dla instytucji opiekuńczo-wychowawczych
- Pedagogika Janusza Korczaka. Prawa dziecka we współczesnym świecie
- Zjawisko przemocy w rodzinie i w szkole
- Zadania i funkcje świetlicy szkolnej. Wyjaśnij na podstawie swoich doświadczeń z praktyk
- ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA; PEDAGOGIKA MIĘDZYKULTUROWA
- Miejsce pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk pedagogicznych
- Cele, zadania i metody wychowania resocjalizacyjnego Przyczyny niedostosowania społecznego, w tym zachowań przestępczych
- Główne nurty współczesnej resocjalizacji
- Podstawowe koncepcje wyjaśniające źródła zjawisk patologicznych
- Psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych, terapii behawioralnej oraz koncepcji kognitywno – behawioralnej w wychowaniu resocjalizacyjnym
- Przejawy niedostosowania społecznego
- Główne założenia programu resocjalizacyjnego opartego na „ekonomii punktowej”, skierowanego do jednostki niedostosowanej społecznie
- Twórczość naukowa jednego z klasyków pedagogiki resocjalizacyjnej
- Środki i metody postępowania z młodocianymi przestępcami.
- Akty prawne (ich ranga) regulujące problematykę dziecka i rodziny.
- Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej
- Miejsce pedagogiki międzykulturowej w systemie nauk pedagogicznych
- Cele, zadania i metody wychowania międzykulturowego
- Różnice pomiędzy wychowaniem wielokulturowym a międzykulturowym
- Możliwości i bariery dialogu międzykulturowego. Pomoc i wsparcie wobec społeczności migrujących – podstawowe problemy
- ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: WCZESNA EDUKACJA; WCZESNA EDUKACJA Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM (n)
- Metody aktywizujące, ich cele i klasyfikacja
- Jaka jest rola nauczyciela w procesie rozwijania sprawności rozumienia ze słuchu języka angielskiego w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym?
- Kształtowanie umiejętności kontaktów społecznych dziecka w rodzinie i przedszkolu
- Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji małych dzieci
- Kultura języka w edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej
- Podaj i wyjaśnij główne zasady planowania zajęć z języka angielskiego w nauczaniu wczesnoszkolnym
- Zarys metodyki edukacji matematycznej w wychowaniu przedszkolnym i klasach I-III
- Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowane na terenie placówki: przedszkola i szkoły
- Specyficzne trudności w uczeniu się, ich rodzaje i objawy
- Wczesna powszechna dwujęzyczność: podstawowe pojęcia, wyniki badań empirycznych oraz zalecenia dla nauczycieli i opiekunów
- ZAGADNIENIA KIERUNKOWE – STUDIA I STOPNIA – PRACA SOCJALNA
- Rodzina jako grupa. Funkcje rodziny.
- Stereotypy i uprzedzenia. Perspektywa socjologiczna.
- Stygmat i stygmatyzacja społeczna. Omów na wybranym przykładzie.
- Zachowania prospołeczne – definicja i uwarunkowania.
- Wpływ środowiska wychowawczego na funkcjonowanie jednostki.
- Definiowanie pracy socjalnej – podejście humanistyczne, prakseologiczne i formalne (prawne).
- Praca socjalna jako działanie wychowawcze.
- Pożądane cechy i kompetencje pracownika socjalnego.
- Etyczne aspekty pracy socjalnej. Kodeks etyczny pracowników socjalnych.
- Znaczenie komunikacji interpersonalnej w pracy socjalnej.
- Stres i wypalenie zawodowe w zawodzie pracownika socjalnego. Sposoby przeciwdziałania.
- Założenia superwizji w pracy socjalnej.
- Istota empowerment.
- Ustawa o pomocy społecznej jak podstawowe narzędzie pracownika socjalnego.
- Metody pracy socjalnej.
- Wywiad, obserwacja, analiza materiałów jako techniki pracy socjalnej.
- Założenia streetworkingu.
- Projekt socjalny – typy, etapy tworzenia, cele.
- Praca socjalna w domu pomocy społecznej.
- Praca socjalna w placówce pobytu dziennego.
- Praca socjalna w ośrodku pomocy społecznej (w centrum pomocy społecznej).
- Założenia asysty rodzinnej.
- Piecza zastępcza – zadania, rodzaje, wyzwania.
- Aktywizowanie społeczności lokalnej – założenia i cele.
- Praca socjalna z osobami doświadczającymi przemocy