Zagadnienia dyplomowe obowiązujące w roku akademickim 2019/2020 – studia II stopnia
ZAGADNIENIA KIERUNKOWE: PEDAGOGIKA
Aksjologiczne podstawy pedagogiki
Cele i zasady wychowania
Fazy rozwoju społeczno-moralnego człowieka
Wychowanie jako spotkanie. Dialog w wychowaniu
Dylematy pedagogiczne stosowania kar i nagród w wychowaniu
Podstawowe wyznaczniki pedagogiki humanistycznej
Pedagogika kultury
Racjonalność jako kategoria teorii wychowania
Wychowanie w ujęciu behawioralnym, instrumentalnym
Wychowanie w ujęciu pragmatycznym
Wychowanie w ujęciu pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
Tradycje i źródła pedagogiki personalistycznej
Autorytet w wychowaniu
Społeczne uwarunkowania procesu wychowania
Psychologiczne uwarunkowania procesu wychowania
ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA SZKOLNA I DORADZTWO ZAWODOWE
Zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego
Regulacje prawne związane z wykonywaniem zawodu pedagoga szkolnego
Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami uczniów. Możliwości i bariery współpracy
Sposoby konstruowania relacji wychowawczych z uczniami. Style wychowania
Instytucje wspomagające działalność wychowawczą szkoły
Zadania pedagoga szkolnego wobec dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Działania pedagoga szkolnego wspierające integrację zespołów klasowych
Działania profilaktyczne w pracy pedagoga szkolnego. Diagnoza i terapia pedagogiczna zagrożeń (przemoc, uzależnienia, konflikty rówieśnicze etc.) występujących w szkole
Wsparcie ucznia zdolnego. Zadania rodziny i szkoły
Orientacja i poradnictwo zawodowe w polskim systemie edukacji. Edukacyjne i społeczne uwarunkowania wyboru zawodu.
Doradztwo zawodowe w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Cele, zadania, funkcje doradztwa zawodowego
Stadia rozwoju zawodowego nauczyciela czy osoby dorosłej
Współpraca doradcy zawodowego z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa
Uwarunkowania decyzji edukacyjno-zawodowych
Wartość pracy w życiu człowieka. Cele i zadania pedagogiki pracy
ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA SPOŁECZNO-KULTUROWA
Etyczny wymiar pracy pedagoga
System edukacyjny w Polsce a dowolnie wybrany europejski system edukacyjny. Szczegółowe omówienie dowolnego aspektu struktury lub organizacji programowej
Współczesna polityka edukacyjna Unii Europejskiej i jej uwarunkowania
Najważniejsze reformy edukacyjne w polskim systemie oświaty – ostatnie 20-lecie
Społeczeństwo obywatelskie w ujęciu nauk społecznych. Zadania społeczeństwa obywatelskiego
Pojęcie równości szans społecznych oraz szans edukacyjnych- ujęcie krytyczne
Metoda projektu – cele pedagogiczne, obszary zastosowania i modele
Animacja lokalna w kontekście działań pedagogicznych – modele i metody
Animacja społeczno-kulturowa a zmiany społeczne w środowisku lokalnym
Partnerstwo lokalne oraz działania samopomocowe w środowisku lokalnym
Koncepcje konfliktu w naukach społecznych
Metody zarządzania konfliktem i ich zastosowanie w środowisku lokalnym
Mediacje i negocjacje w sytuacji konfliktowej
Stereotypy i uprzedzenia a strategie i możliwości ich likwidacji
Typy społeczeństw współczesnych. Zadania pedagogiki międzykulturowej we współczesnych społeczeństwach
ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA SZKOLNA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
Profilaktyka I terapia trudności szkolnych oraz podstawy orzecznictwa
Metody i formy pracy pedagoga szkolnego
Stymulacja rozwoju wychowanków (techniki korekcyjno-kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne)
Podmiot, przedmiot, środki i metody działania poradnictwa i orientacji zawodowej
Diagnoza indywidualna i środowiskowa ucznia
Praca z dzieckiem zdolnym
Treści, przedmiot, cele i zadania pedagogiki szkolnej
ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: WCZESNA EDUKACJA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
Zaburzenia rozwojowe u dzieci do 36 miesiąca życia ze szczególnym uwzględnieniem spektrum autyzmu
Metody i formy pracy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
Stymulacja rozwoju dzieci (techniki korekcyjno-kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej)
Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu i klasach l-III
Diagnoza indywidualna i środowiskowa dziecka w przedszkolu
Treści, przedmiot, cele i zadania pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Współpraca nauczyciela z rodzicami dziecka w przedszkolu i klasach l-III
ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE: PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA, PROFILAKTYKA SPOŁECZNA (n)
Etiologia zachowań agresywnych – czynniki ryzyka
Poziomy działań profilaktycznych
Pojęcie patologii społecznej i zagadnienia dewiacji według Jerzego Kwaśniewskiego
Założenia “twórczej resocjalizacji” według Marka Konopczyńskiego
Podejście kognitywno-behawioralne w resocjalizacji
Założenia oddziaływania edukacyjnego wobec skazanych odbywających karę pozbawienia wolności poprzez kulturę i sztukę
Poradnictwo rodzinne – zakres, metody i wskazanie podstawowych trudności tego procesu
Znaczenie postępowania mediacyjnego dla procesu resocjalizacji
Przyczyny ingerencji państwa w wykonywanie władzy rodzicielskiej. Przejawy ingerencji państwa we władzę rodzicielską
Metoda indywidualnych przypadków – casework, stosowana w oddziaływaniach wobec sprawców przestępstw w środowisku otwartym
Ułatwienia dostępu
Skalowanie treści100%
Czcionka100%
Wysokość linii100%
Odstęp liter100%
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. więcej informacji
Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli nadal będziesz korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz „Akceptuj” poniżej, wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności