JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA
Realizacja misji Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, jako nowoczesnej uczelni o charakterze ekumenicznym, kształcącej na wysokim poziomie, wymaga nadania odpowiedniej rangi jakości kształcenia oraz stworzenia mechanizmów jej ciągłego monitorowania i doskonalenia. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia jest podstawowym obowiązkiem Akademii w wypełnianiu jej statutowej działalności i zarazem koniecznym warunkiem utrzymania znaczącego miejsca w polskim i europejskim systemie szkolnictwa wyższego. System zapewniania jakości kształcenia uwzględnia autonomię i specyfikę poszczególnych jednostek organizacyjnych i uwzględnia ich dobre praktyki w zapewnianiu jakości pracy dydaktycznej i naukowej.
Celami „Systemu zapewnienia jakości kształcenia w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie są:
- podniesienie samoświadomości społeczności akademickiej odnośnie mocnych i słabych stron procesu kształcenia w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie,
- doskonalenie programów nauczania i planów studiów oraz form, metod i środków dydaktycznych w celu dobrego przygotowania absolwentów do wymagań zmieniającego się rynku pracy i przemian społeczno-kulturowych,
- stymulowanie rozwoju nowoczesnej infrastruktury dydaktycznej,
- promowanie innowacyjności w procesie kształcenia,
- podniesienie rangi działalności dydaktycznej w ocenie nauczycieli akademickich,
- stworzenie bodźców do podnoszenia kwalifikacji dydaktycznych nauczycieli akademickich,
- zwiększenie wpływu studentów i doktorantów na jakość kształcenia,
- podniesienie jakości informacji dotyczącej oferty dydaktycznej oraz toku studiów w Akademii.
Cele systemu są osiągane przez realizację następujących funkcji:
- monitorowanie formalno-prawnej strony procesu dydaktycznego,
- okresowy przegląd i aktualizacja programów nauczania i planów studiów,
- ustalanie procedur regulacji dotyczących procesu dydaktycznego,
- ocena poziomu merytorycznego i metodycznego prowadzenia zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich,
- dokonywanie okresowej oceny przebiegu procesu dydaktycznego,
dokonywanie analiz porównawczych procesu dydaktycznego w Akademii i w uczelniach krajowych oraz zagranicznych,
Monitorowanie formalno-prawnej strony procesu dydaktycznego polega na systematycznej analizie i ocenie: zgodności planów studiów i programów nauczania z obowiązującymi standardami kształcenia, spełnienia wymogów kadrowych do prowadzenia studiów na danym kierunku i poziomie kształcenia, zgodności dokumentacji procesu dydaktycznego z obowiązującymi przepisami.
Okresowy przegląd i aktualizacja programów nauczania i planów studiów obejmuje: coroczny przegląd programów i planów kształcenia, przygotowanie propozycji aktualizacji programów i planów, opiniowanie propozycji aktualizacji programów i planów przez samorząd studencki oraz interesariuszy zewnętrznych, uchwalanie zaktualizowanych programów i planów.
Ustalanie procedur regulacji procesu dydaktycznego dotyczy: różnicowania form realizacji przedmiotów w programach nauczania, wymagań dotyczących kwalifikacji kadry prowadzącej zajęcia, liczebności grup studenckich i doktoranckich na wykładach, ćwiczeniach audytoryjnych oraz seminariach, liczby egzaminów w semestrze, liczby prac dyplomowych prowadzonych przez jednego opiekuna, proporcji w programach kształcenia treści obowiązkowych i fakultatywnych, liczby studentów przypadających na jednego nauczyciela zabezpieczającego kierunek studiów.
Ustalanie dokumentacji normującej proces dydaktyczny obejmuje: coroczny przegląd dokumentacji dotyczącej procesu dydaktycznego, przygotowanie propozycji nowelizacji procedur i dokumentacji, zatwierdzanie propozycji nowelizacji procedur i dokumentacji.
Ocena poziomu merytorycznego i metodycznego prowadzenia zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich obejmuje: hospitacje zajęć dydaktycznych, posiedzenia metodyczne zespołów dydaktycznych prowadzone w Katedrach i Pracowniach, prowadzenie badań opinii studentów i doktorantów dotyczących prowadzenia zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich, prowadzenie badań opinii nauczycieli dotyczących efektów kształcenia osiągniętych we wcześniejszych etapach kształcenia w zakresie przygotowania merytorycznego studentów i analizę wyników hospitacji.
Komisja ds. Programów Kształcenia Wydziału Teologicznego ChAT:
- dr hab. Jakub Slawik, prof. ChAT – przewodniczący
- bp prof. dr hab. Wiktor Wysoczański;
- abp dr hab. Jakub Kostiuczuk, prof. ChAT;
- prof. dr hab. Włodzimierz Wołosiuk;
- ks. dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT;
- dr hab. Kalina Wojciechowska, prof. ChAT;
- ks. dr Jerzy Tofiluk, prof. ChAT;
- przedstawiciel studentów wskazany przez Samorząd Studentów;
- przedstawiciel interesariuszy zewnętrznych (wskazany w porozumieniu przez Kierowników Sekcji Teologicznych WT).
Komisja ds. Jakości Kształcenia w Wydziale Teologicznym ChAT:
- dr hab. Jakub Slawik, prof. ChAT – przewodniczący;
- dr hab. Borys Przedpełski, prof. ChAT;
- ks. dr Adam Magruk;
- mgr Helena Kwiatkowska;
- przedstawiciel studentów.