Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

Realizacja misji Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, jako nowoczesnej uczelni o charakterze ekumenicznym, kształcącej na wysokim poziomie, wymaga nadania odpowiedniej rangi jakości kształcenia oraz stworzenia mechanizmów jej ciągłego monitorowania i doskonalenia. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia jest podstawowym obowiązkiem Akademii w wypełnianiu jej statutowej działalności i zarazem koniecznym warunkiem utrzymania znaczącego miejsca w polskim i europejskim systemie szkolnictwa wyższego. System zapewniania jakości kształcenia uwzględnia autonomię i specyfikę poszczególnych jednostek organizacyjnych i uwzględnia ich dobre praktyki w zapewnianiu jakości pracy dydaktycznej i naukowej.

Celami „Systemu zapewnienia jakości kształcenia w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie są:

  • podniesienie samoświadomości społeczności akademickiej odnośnie mocnych i słabych stron procesu kształcenia w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie,
  • doskonalenie programów nauczania i planów studiów oraz form, metod i środków dydaktycznych w celu dobrego przygotowania absolwentów do wymagań zmieniającego się rynku pracy i przemian społeczno-kulturowych,
  • stymulowanie rozwoju nowoczesnej infrastruktury dydaktycznej,
  • promowanie innowacyjności w procesie kształcenia,
  • podniesienie rangi działalności dydaktycznej w ocenie nauczycieli akademickich,
  • stworzenie bodźców do podnoszenia kwalifikacji dydaktycznych nauczycieli akademickich,
  • zwiększenie wpływu studentów i doktorantów na jakość kształcenia,
  • podniesienie jakości informacji dotyczącej oferty dydaktycznej oraz toku studiów w Akademii.

Cele systemu są osiągane przez realizację następujących funkcji:

  • monitorowanie formalno-prawnej strony procesu dydaktycznego,
  • okresowy przegląd i aktualizacja programów nauczania i planów studiów,
  • ustalanie procedur regulacji dotyczących procesu dydaktycznego,
  • ocena poziomu merytorycznego i metodycznego prowadzenia zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich,
  • dokonywanie okresowej oceny przebiegu procesu dydaktycznego,
    dokonywanie analiz porównawczych procesu dydaktycznego w Akademii i w uczelniach krajowych oraz zagranicznych,

Monitorowanie formalno-prawnej strony procesu dydaktycznego polega na systematycznej analizie i ocenie: zgodności planów studiów i programów nauczania z obowiązującymi standardami kształcenia, spełnienia wymogów kadrowych do prowadzenia studiów na danym kierunku i poziomie kształcenia, zgodności dokumentacji procesu dydaktycznego z obowiązującymi przepisami.

Okresowy przegląd i aktualizacja programów nauczania i planów studiów obejmuje: coroczny przegląd programów i planów kształcenia, przygotowanie propozycji aktualizacji programów i planów, opiniowanie propozycji aktualizacji programów i planów przez samorząd studencki oraz interesariuszy zewnętrznych, uchwalanie zaktualizowanych programów i planów.

Ustalanie procedur regulacji procesu dydaktycznego dotyczy: różnicowania form realizacji przedmiotów w programach nauczania, wymagań dotyczących kwalifikacji kadry prowadzącej zajęcia, liczebności grup studenckich i doktoranckich na wykładach, ćwiczeniach audytoryjnych oraz seminariach, liczby egzaminów w semestrze, liczby prac dyplomowych prowadzonych przez jednego opiekuna, proporcji w programach kształcenia treści obowiązkowych i fakultatywnych, liczby studentów przypadających na jednego nauczyciela zabezpieczającego kierunek studiów.

Ustalanie dokumentacji normującej proces dydaktyczny obejmuje: coroczny przegląd dokumentacji dotyczącej procesu dydaktycznego, przygotowanie propozycji nowelizacji procedur i dokumentacji, zatwierdzanie propozycji nowelizacji procedur i dokumentacji.

Ocena poziomu merytorycznego i metodycznego prowadzenia zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich obejmuje: hospitacje zajęć dydaktycznych, posiedzenia metodyczne zespołów dydaktycznych prowadzone w Katedrach i Pracowniach, prowadzenie badań opinii studentów i doktorantów dotyczących prowadzenia zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich, prowadzenie badań opinii nauczycieli dotyczących efektów kształcenia osiągniętych we wcześniejszych etapach kształcenia w zakresie przygotowania merytorycznego studentów i analizę wyników hospitacji.

Uchwała nr 6/2012 Senatu Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie w sprawie przyjęcia wewnętrznego systemu zapewniania.

Komisja ds. Programów Kształcenia Wydziału Teologicznego ChAT: 

  • dr hab. Jakub Slawik, prof. ChAT – przewodniczący
  • bp prof. dr hab. Wiktor Wysoczański;
  • abp dr hab. Jakub Kostiuczuk, prof. ChAT;
  • prof. dr hab. Włodzimierz Wołosiuk;
  • ks. dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT;
  • dr hab. Kalina Wojciechowska, prof. ChAT;
  • ks. dr Jerzy Tofiluk, prof. ChAT;
  • przedstawiciel studentów wskazany przez Samorząd Studentów;
  • przedstawiciel interesariuszy zewnętrznych (wskazany w porozumieniu przez Kierowników Sekcji Teologicznych WT).

Komisja ds. Jakości Kształcenia w Wydziale Teologicznym ChAT: 

  • dr hab. Jakub Slawik, prof. ChAT – przewodniczący;
  • dr hab. Borys Przedpełski, prof. ChAT;
  • ks. dr Adam Magruk;
  • mgr Helena Kwiatkowska;
  • przedstawiciel studentów.

Ułatwienia dostępu

  • Skalowanie treści 100%
  • Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%