EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty uczenia się zakładane dla ocenianego kierunku, poziomu i profilu studiów
- STUDIA I STOPNIA
Symbol efektu kierunkowego | Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku teologia absolwent: | Odniesienie do charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji uzyskiwanych na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji |
WIEDZA
K1_W01 | ma usystematyzowaną wiedzę o głównych subdyscyplinach teologicznych, w tym o ich historycznym rozwoju i rozumie złożone zależności między nimi | P6S_WG |
K1_W02 | zna bieżący stan badań w zakresie głównych subdyscyplin teologicznych, a w zaawansowanym stopniu wybranej problematyki teologicznej | P6S_WG |
K1_W03 | zna terminologię teologiczną na poziomie zaawansowanym oraz podstawową terminologię z zakresu pokrewnych dyscyplin humanistycznych | P6S_WG |
K1_W04 | zna podstawową terminologię teologiczną w języku obcym | P6S_WG |
K1_W05 | zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody interpretacji tekstu teologicznego | P6S_WG |
K1_W06 | zna i rozumie w stopniu zaawansowanym językowy wymiar źródeł i dyskursu teologicznego | P6S_WG |
K1_W07 | ma uporządkowaną wiedzę o głównych kierunkach teologicznych, w aspekcie historycznym oraz rozumie ich argumentację teologiczną | P6S_WG |
K1_W08 | zna i rozumie miejsce i znaczenie teologii w relacji do innych nauk oraz we współczesnym dyskursie humanistycznym, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii | P6S_WK |
K1_W09 | zna i rozumie zasady i normy etyczne, w szczególności etyki zawodowej | P6S_WK |
K1_W10 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej | P6S_WK |
K1_W11 | ma podstawową wiedzę o instytucjach kościelnych i religijnych, ich uwarunkowaniach prawnych, etycznych i ekonomicznych, oraz o ich związkach z innymi instytucjami społecznymi, edukacyjnymi i kulturalnymi | P6S_WK |
K1_W12 | zna i rozumie podstawy tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w ramach działania instytucji kościelnych | P6S_WK |
K1_W13 | zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania, podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, zasady emisji głosu, podstawy funkcjonowania narządu wzroku i równowagi oraz specyfikę głównych środowisk wychowawczych | P6S_WG |
K1_W14 | zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów oraz metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych; treści nauczania i typowe trudności uczniów, zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów wraz z zagadnieniem edukacji włączającej | P6S_WG |
K1_W15 | zna i rozumie strukturę i funkcje oraz podstawy prawne systemu oświaty (instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji) oraz prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością | P6S_WK |
K1_W16 | zna i rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy | P6S_WK |
UMIEJĘTNOŚCI
K1_U01 | potrafi wyszukać i dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać | P6S_UW |
K1_U02 | samodzielnie interpretuje i komentuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze | P6S_UW |
K1_U03 | wykorzystuje wiedzę teologiczną i metodologiczną w krytycznej analizie i syntezie na podstawie źródeł i poglądów innych autorów | P6S_UW |
K1_U04 | potrafi argumentować i wnioskować, analizując i rozwiązując złożone zagadnienia teologiczne | P6S_UW |
K1_U05 | potrafi poprawnie formułować w mowie i na piśmie opracowania zagadnień teologicznych, odwołując się do materiałów źródłowych oraz różnych koncepcji teologicznych oraz stosując specjalistyczną terminologię | P6S_UK |
K1_U06 | potrafi brać udział w dyskusji teologicznej, krytycznie oceniając różne stanowiska i prezentując własne pomysły wsparte właściwą argumentacją | P6S_UK |
K1_U07 | potrafi posługiwać się językiem obcy na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu kształcenia językowego | P6S_UK |
K1_U08 | potrafi planować i organizować pracę własną i zespołową zarówno w zakresie analizy tekstów teologicznych, jak i praktycznego wykorzystania swej wiedzy i umiejętności | P6S_UO |
K1_U09 | potrafi współdziałać w pracy zespołowej w działaniach badawczych, praktycznych, w tym o charakterze interdyscyplinarnym (m.in. z badaczami innych dyscyplin nauk teologicznych, a także humanistycznych i społecznych) | P6S_UO |
K1_U10 | potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze i pedagogiczne, planuje i realizuje własne uczenie się z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii | P6S_UU |
K1_U11 | potrafi obserwować i analizować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne oraz tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów i rozwijające ich uzdolnienia | P6S_UW |
K1_U12 | potrafi właściwie dobierać treści, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki oraz metody pracy, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić adekwatne działania | P6S_UW |
K1_U13 | potrafi projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym, religijnym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego | P6S_UK |
K1_U14
|
potrafi organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem różnorodnych potrzeb i prawa ucznia oraz wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem | P6S_UO |
K1_U15 | potrafi udzielać pierwszej pomocy |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1_K01 | krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego | P6S_KK |
K1_K02 | uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową | P6S_KK |
K1_K03 | wykazuje wrażliwość na problemy i potrzeby społeczne i religijne różnych środowisk oraz jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu i do inicjowania działań na rzecz dobra dzieci i osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski, współpracując z otoczeniem oraz wyspecjalizowanymi instytucjami i organizacjami edukacyjnymi, społecznymi i kościelnymi | P6S_KO |
K1_K04 | w pracy zawodowej jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | P6S_KO |
K1_K05 | identyfikuje problemy etyczne związane z pracą zawodową, aktywnie współdziała w rozwiązywaniu problemów | P6S_KR |
K1_K06 | ma świadomość znaczenia polskiego i światowego dziedzictwa teologicznego, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym, dla rozwoju kulturowego i społecznego oraz dba o to dziedzictwo | P6S_KR |
K1_KO7 | gotów jest do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią oraz do organizowania procesu kształcenia w edukacji włączającej | P6S_KO |
K1_KO8 | gotów jest do projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej | P6S_KR |
- STUDIA II STOPNIA
Symbol
efektu kierunkowego |
Po ukończeniu studiów II stopnia na kierunku teologia absolwent:
|
Odniesienie do charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji uzyskiwanych na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji |
WIEDZA
K2_W01 | zna i rozumie w pogłębiony sposób złożone zależności między głównymi subdyscyplinami teologicznymi, także w wymiarze historycznym | P7S_WG |
K2_W02 | ma gruntowną, wieloaspektową i podbudowaną teoretycznie znajomość metod badawczych, interpretacji tekstu teologicznego i strategii argumentacyjnych głównych subdyscyplin teologicznych | P7S_WG |
K2_W03 | ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę o bieżącym stanie badań w zakresie głównych subdyscyplin teologicznych i zna ich tendencje rozwojowe | P7S_WG |
K2_W04 | zna dogłębnie terminologię teologiczną na poziomie rozszerzonym, w tym w języku obcym, i zna terminologię z zakresu pokrewnych dyscyplin humanistycznych | P7S_WG |
K2_W05 | dogłębnie zna i rozumie językowy wymiar źródeł i dyskursu teologicznego oraz ma pogłębioną wiedzę o historycznej zmienności języka | P7S_WG |
K2_W06 | ma pogłębioną wiedzę na temat głównych kierunków teologicznych, dogłębnie rozumie ich założenia historyczne i sposób argumentacji | P7S_WG |
K2_W07 | ma rozszerzoną i teoretycznie usystematyzowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu teologii w relacji do innych nauk oraz dogłębnie rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii | P7S_WK |
K2_W08 | ma szeroką znajomość i dogłębnie rozumie zależności między kształtowaniem się idei teologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie oraz wpływ tych idei na powstawanie dzieł i kształtowanie instytucji kulturalnych i społecznych | P7S_WK |
K2_W09 | gruntownie zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej | P7S_WK |
K2_W10 | ma rozszerzoną wiedzę o instytucjach kościelnych i religijnych, ich uwarunkowaniach prawnych, etycznych i ekonomicznych, oraz o ich związkach z innymi instytucjami społecznymi, edukacyjnymi i kulturalnymi | P7S_WK |
K2_W11 | zna i rozumie podstawy tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w ramach działania instytucji kościelnych | P7S_WK |
UMIEJĘTNOŚCI
K2_U01 | samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych | P7S_UW |
K2_U02 | samodzielnie interpretuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze, komentuje i konfrontuje tezy i założenia pochodzące z różnych tekstów, analizuje złożone argumenty teologiczne i ustala związki logiczne | P7S_UW |
K2_U03 | twórczo wykorzystuje wiedzę teologiczną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji, na podstawie własnej analizy źródeł i poglądów innych autorów | P7S_UW |
K2_U04 | pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie teologii | P7S_UW |
K2_U05 | potrafi rozpoznać potrzeby oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania, posiada umiejętność trafnego doboru środków i metod pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych | P7S_UW |
K2_U06 | potrafi precyzyjnie metodologicznie i terminologicznie komunikować z różnymi kręgami odbiorców złożone kwestie teologiczne, stawiać tezy i krytycznie je komentować | P7S_UK |
K2_U07 | potrafi prowadzić dyskusję teologiczną, umożliwiającą krytyczną wymianę opinii w kwestiach teologicznych | P7S_UK |
K2_U08 | potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu kształcenia językowego | P7S_UK |
K2_U09 | potrafi organizować i kierować pracą zespołową zarówno w zakresie analizy tekstów teologicznych, jak i praktycznego wykorzystania swej wiedzy i umiejętności | P7S_UO |
K2_U10 | prowadzi we współpracy z innymi profesjonalistami pracę badawczą, umożliwiającą rozwój naukowy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych | P7S_UO |
K2_U11 | samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz potrafi ukierunkowywać innych w tym zakresie | P7S_UU |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K2_K01 | zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego | P7S_KK |
K2_K02 | uznaje znaczenie wiedzy i gotów jest współpracy z ekspertami na potrzeby działań badawczych i realizacji zadań związanych z pracą zawodową | P7S_KK |
K2_K03 | wykazuje wrażliwość na problemy i potrzeby społeczne i religijne różnych środowisk oraz jest gotowy do inicjowania i inspirowania działań na rzecz osób i środowisk wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski, organizując współpracę z otoczeniem oraz wyspecjalizowanymi instytucjami i organizacjami edukacyjnymi, społecznymi i kościelnymi | P7S_KK
P7S_KR |
K2_K04 | w pracy zawodowej jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | P7S_KO |
K2_K05 | wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie teologii, także w aspekcie praktycznym | P7S_KR |
K2_K06 | aktywnie i odpowiedzialnie współdziała w podtrzymaniu etosu zawodowego, dostrzegając i formułując problemy etyczne związane z własną pracą zawodową, badawczą i publikacyjną oraz przyczyniając się do ich rozwiązywania | P7S_KR |
K2_K07 | ma świadomość znaczenia polskiego i światowego dziedzictwa teologicznego, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym, w życiu religijnym, społecznym i kulturalnym, w tym dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz jego zachowania i rozwoju | P7S_KO
P7S_KR |