Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

Organizatorzy: Wydział Nauk Społecznych Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie (Katedra Pedagogiki Religii i Kultury), Polska Rada Ekumeniczna (Komisja Wychowania Chrześcijańskiego), Wyższa Szkoła Teologiczno-Społeczna w Warszawie (Instytut Pedagogiki Religii z Etyką) w dniu 11.05. b.r. w formie hybrydowej (w budynku ChAT oraz na platformie ZOOM) przeprowadzili Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Metodyczną: “Pedagogika religii i kultury w perspektywie socjalizacji i egzystencjalnych potrzeb uczniów”.

Trzynaścioro prelegentów pochyliło się nad tematyką dostrzeżenia potrzeb drugiego człowieka w świecie jako istotnego zadania społecznego.
Tematyka konferencji wpisała się w ogólne założenia koncepcyjne współczesnej pedagogiki religii, a ze względu na jej powiązanie z problematyką kształcenia ogólnego człowieka, odwołała się także do pedagogiki kultury.

Konferencję otworzyli:

Z ramienia Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie: prof. dr hab. Renata Siuta-Nowakowska – Dziekan WNS ChAT,
Z ramienia Polskiej Rady Ekumenicznej: bp Andrzej Malicki – prezes PRE, zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Polsce,
Z ramienia Wyższej Szkoły Teologiczno-Społecznej w Warszawie: ks. dr Piotr Nowak – rektor WSTS.

Refleksje skupione były wokół trzech zagadnień tematycznych:

Sekcja 1. Pedagogika religii i kultury wobec realizacji celów całościowego, integralnego wszechstronnego kształcenia człowieka (moderowała: dr hab. Agnieszka Piejka, prof. ChAT).

W tej części z referatami wystąpili:

  • dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT, Religia w szkole jako przedmiot obligatoryjny. Wyzwania pedagogiczne;
  • dr hab. Stanisław Chrobak, prof. UKSW, Odnowa nauczania i pełnej formacji człowieka z perspektywy „Veritatis Gaudium” papieża Franciszka;
  • dr hab. Marek Rembierz, prof. UŚ, Perspektywy porównawczej pedagogiki religii w kontekście edukacji międzykulturowej;
  • dr hab. Agnieszka Piejka, prof. ChAT, Pokój jako potrzeba człowieka i wyzwanie edukacyjne.

Sekcja 2. Socjalizacja i edukacja religijna uczniów cudzoziemskich – rozwiązania teoretyczne i praktyczne (moderowała: dr Joanna Koleff-Pracka)

Impulsów do refleksji nad tą jakże istotną tematyką socjalizacyjno-edukacyjną dostarczyli nam:

  • ks. dr Doroteusz Sawicki, z wykładem: Kursy języka polskiego jako integracyjna działalność ELEOS względem uchodźców wojennych z Ukrainy;
  • dr Joanna Kluczyńska, z wystąpieniem: Różnorodność kulturowa społeczności szkolnej jako punkt wyjścia dla kształtowania postaw otwartości i szacunku dla człowieka;
  • mgr Agata Śmierzyńska, z referatem: Socjalizacja i edukacja religijna uczniów ukraińskich na przykładzie Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 9 w Krakowie;

Sekcja 3. Ostania, trzecia sekcja tematyczna poświęcona została konsekwencjom dydaktycznym w odwołaniu do socjalizacyjnych i egzystencjalnych potrzeb uczniów (moderował: ks. dr Artur Aleksiejuk). W tej części wystąpili z referatem:

  • ks. dr Artur Aleksiejuk, Socjalno-wychowawcze wspomaganie rodziny w nurcie PSR;
  • dr Aneta Rayzacher-Majewska, Rola zabawy w realizacji celów i zadań socjalizacji uczniów;
  • dr Elżbieta Bednarz, Realizacja socjalizacyjnych i egzystencjalnych potrzeb ucznia w okresie adolescencji podczas lekcji religii zielonoświątkowej. Analiza programowa;
  • dr Joanna Koleff-Pracka, Konflikt w kulturze szkoły jako wyzwanie pedagogiczne w rzeczywistości postpandemicznej;
  • mgr Marek Szałajski, Budzenie olbrzyma. O działaniach twórczych rozbudzających potencjał jednostki na przykładzie pracy w Schronisku dla Nieletnich i Zakładzie Poprawczym w Falenicy oraz w Pracowni Działań Twórczych Azyl-art w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.

Po interaktywnych sekcjach tematycznych, z szeregiem stawianych pytań przez uczestników konferencji, przyszedł czas na podsumowania i wnioski, które zaprezentował ks. prof. Bogusław Milerski – prorektor ChAT.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli nadal będziesz korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz „Akceptuj” poniżej, wyrażasz na to zgodę.
Polityka prywatności

Zamknij