W DYSCYPLINIE NAUKI TEOLOGICZNE I PEDAGOGIKA (OD ROKU 2020)
Program kształcenia obejmuje pięć modułów.
M1: MODUŁ SPECJALISTYCZNY
Umożliwia zdobycie pogłębionej wiedzy obejmującej światowy dorobek dyscyplin: teologia i pedagogika oraz szeregu umiejętności kognitywnych związanych z krytyczną analizą rezultatów badań, innowacyjnym rozwiązywaniem złożonych problemów edukacyjnych, działalnością ekspercką oraz badawczą.
Moduł stwarza okazję do pogłębienia wiedzy w zakresie tematyki rozprawy doktorskiej oraz obszarów pokrewnych. Ukazuje aktualnie podejmowane kierunki eksploracji naukowych i toczące się na ich temat dyskusje. Przedstawia wiodące ośrodki naukowe i ich najnowsze osiągnięcia badawcze oraz publikacyjne.
Przedmioty:
- Współczesne paradygmaty w naukach teologicznych oraz społecznych
- Wykłady interaktywne z wybitnymi naukowcami
M2: MODUŁ METODOLOGICZNY
Jest związany z budowaniem specjalistycznego warsztatu metodologicznego umożliwiającego projektowanie i prowadzenie badań naukowych, indywidualnych i zespołowych, także w środowisku międzynarodowym.
Moduł przygotowuje w sposób praktyczny do świadomego wyboru orientacji badawczej i projektowania własnego warsztatu badawczego, z akcentem położonym na różnice metodologiczne istniejące w obszarze nauk teologicznych, humanistycznych i społecznych. Wprowadza w instytucjonalne reguły prowadzenia badań, w tym reguły przygotowywania wniosków o granty badawcze. Wyposaża w umiejętności niezbędne do planowania samodzielnych i zespołowych działań badawczych. Przygotowuje do analizy materiału badawczego (jakościowej oraz ilościowej), do upowszechniania wyników badań, w tym do tworzenia wysokiej jakości publikacji naukowych.
Przedmioty:
- Pisanie akademickie
- Technologie informatyczne w pracy naukowej
- Wizualizacja i interpretacja danych
- Przygotowanie aplikacji grantowych
- Metody badawcze w naukach teologicznych
- Metody badawcze w naukach społecznych
- Etyka pracownika nauki
- Etyka badań naukowych i ochrona własności intelektualnej
- Techniki akademickiej wymiany myśli
- Komunikowanie wyników badań
- Zarządzanie projektami badawczymi – zajęcia warsztatowe
M3: MODUŁ KOMPETENCJI AKADEMICKICH, ZAWODOWYCH I SPOŁECZNYCH
Umożliwia zdobycie szeregu umiejętności związanych z rozwojem kariery naukowej. Moduł budowany jest na nowoczesnych koncepcjach dydaktyki akademickiej i umożliwia przygotowanie do pracy dydaktycznej ze studentami, a także kształtowanie umiejętności miękkie nauczyciela akademickiego: wrażliwość dla różnorodności, dialogiczność i zrozumienie potrzeb osób o odmiennych sposobach myślenia i rozumienia rzeczywistości społecznej.
Dydaktyka szkoły wyższej obejmuje takie zagadnienia, jak: nauczanie jako relacja interpersonalna; metody i formy kształcenia; udzielanie informacji zwrotnej i ocenianie; refleksja i ewaluacja własnej pracy nauczycielskiej, współpraca między nauczycielami akademickimi; praca ze studentami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Zaś praktyki zawodowe służą nauce tworzenia programu zajęć, sylabusa, prowadzenia zajęć, hospitacji koleżeńskiej.
Przedmioty:
- Dydaktyka szkoły wyższej
- Szkoła wyższa jako organizacja i instytucja edukacyjna
- Praktyki zawodowe
M4: MODUŁ PRACY NAD OSIĄGNIĘCIEM NAUKOWYM
Moduł ma na celu umożliwienie współpracy pomiędzy doktorantem a promotorem lub promotorami oraz w gronie doktorantów, ukierunkowanej na powstanie rozprawy doktorskiej, a także poszerzenia swojej wiedzy w zakresie swojej specjalizacji oraz umiejętności metodologicznych.
Na moduł składają się cykliczne spotkania z promotorem lub promotorami (tutoring) oraz seminarium doktoranckie w formie dyskusyjnych spotkań osadzonych w obszarze tematycznym dyscyplin oraz w oparciu o prezentacje koncepcji rozprawy doktorskiej.
Przedmioty:
- Seminarium doktoranckie
- Tutoring – tryb indywidualny teologia lub pedagogika
M5: MODUŁ KOMPETENCJI KULTUROWYCH
Umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu różnorodności religijnej, uczestniczenie w dyskursie społecznym związanym z prawami człowieka, szacunkiem dla odmienności religijnej i światopoglądowej.
Przedmioty:
- Prawa i wolności człowieka w dyskursie naukowym i społecznym
- Dialog kultur i religii w świecie współczesnym. Możliwości i bariery
Profil absolwenta
Program Kształcenia oferowany w Szkole Doktorskiej ChAT w dyscyplinie teologia oraz pedagogika umożliwia absolwentowi zbudowanie opartego na szerokim zapleczu teoretycznym warsztatu pracy naukowej, pozwalającego na dalszą samodzielną pracę naukowo-badawczą.
Absolwent ma pogłębioną znajomość światowego dorobku teologii i pedagogiki oraz ich paradygmatycznych i metodologicznych podstaw; opanował warsztat badawczy w stopniu umożliwiającym twórcze stosowanie metod, technik i narzędzi badawczych; znajomość języka obcego nowożytnego umożliwia mu funkcjonowanie w międzynarodowym środowisku naukowym. Zrealizowanie przez absolwenta zaawansowanych kształcenia i badań czyni go wysokiej klasy specjalistą w wybranym przez niego obszarze dyscypliny naukowej.
Zdobyta wiedza merytoryczna i kompetencje badawcze oraz nawiązane w trakcie realizacji programu kształcenia kontakty naukowe i współpraca z badaczami w kraju i za granicą, dają Absolwentowi możliwość uzyskania wysokiej pozycji także na rynku pracy innym niż akademicki.
Plan kształcenia w Szkole Doktorskiej ChAT w dyscyplinie nauki teologiczne i pedagogika
Plan kształcenia w Szkole Doktorskiej ChAT – obowiązuje od roku akad. 2023-24