Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

Program kształcenia obejmuje pięć modułów.

M1: MODUŁ SPECJALISTYCZNY

Umożliwia zdobycie pogłębionej wiedzy obejmującej światowy dorobek dyscyplin: teologia i  pedagogika oraz szeregu umiejętności kognitywnych związanych z krytyczną analizą rezultatów badań, innowacyjnym rozwiązywaniem złożonych problemów edukacyjnych, działalnością ekspercką oraz badawczą.

Moduł stwarza okazję do pogłębienia wiedzy w zakresie tematyki rozprawy doktorskiej oraz obszarów pokrewnych. Ukazuje aktualnie podejmowane kierunki eksploracji naukowych i toczące się na ich temat dyskusje. Przedstawia wiodące ośrodki naukowe i ich najnowsze osiągnięcia badawcze oraz publikacyjne.

Przedmioty:

  • Współczesne paradygmaty w naukach teologicznych oraz społecznych
  • Wykłady interaktywne z wybitnymi naukowcami

M2: MODUŁ METODOLOGICZNY

Jest związany z budowaniem specjalistycznego warsztatu metodologicznego umożliwiającego projektowanie i prowadzenie badań naukowych, indywidualnych i zespołowych, także w środowisku międzynarodowym.

Moduł przygotowuje w sposób praktyczny do świadomego wyboru orientacji badawczej i projektowania własnego warsztatu badawczego, z akcentem położonym na różnice metodologiczne istniejące w obszarze nauk teologicznych, humanistycznych i  społecznych. Wprowadza w instytucjonalne reguły prowadzenia badań, w tym reguły przygotowywania wniosków o granty badawcze. Wyposaża w umiejętności niezbędne do planowania samodzielnych i zespołowych działań badawczych. Przygotowuje do analizy materiału badawczego (jakościowej oraz ilościowej), do upowszechniania wyników badań, w tym do tworzenia wysokiej jakości publikacji naukowych.

Przedmioty:

  • Pisanie akademickie
  • Technologie informatyczne w pracy naukowej
  • Wizualizacja i interpretacja danych
  • Przygotowanie aplikacji grantowych
  • Metody badawcze w naukach teologicznych
  • Metody badawcze w naukach społecznych
  • Etyka pracownika nauki
  • Etyka badań naukowych i ochrona własności intelektualnej
  • Techniki akademickiej wymiany myśli
  • Komunikowanie wyników badań
  • Zarządzanie projektami badawczymi – zajęcia warsztatowe

M3: MODUŁ KOMPETENCJI AKADEMICKICH, ZAWODOWYCH I SPOŁECZNYCH

Umożliwia zdobycie szeregu umiejętności związanych z rozwojem kariery naukowej. Moduł budowany jest na nowoczesnych koncepcjach dydaktyki akademickiej i umożliwia przygotowanie do pracy dydaktycznej ze studentami, a także kształtowanie umiejętności miękkie nauczyciela akademickiego: wrażliwość dla różnorodności, dialogiczność i zrozumienie potrzeb osób o odmiennych sposobach myślenia i rozumienia rzeczywistości społecznej.

Dydaktyka szkoły wyższej obejmuje takie zagadnienia, jak: nauczanie jako relacja interpersonalna; metody i formy kształcenia; udzielanie informacji zwrotnej i ocenianie; refleksja i ewaluacja własnej pracy nauczycielskiej, współpraca między nauczycielami akademickimi; praca ze studentami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Zaś praktyki zawodowe służą nauce tworzenia programu zajęć, sylabusa, prowadzenia zajęć, hospitacji koleżeńskiej.

Przedmioty:

  • Dydaktyka szkoły wyższej
  • Szkoła wyższa jako organizacja i instytucja edukacyjna
  • Praktyki zawodowe

M4: MODUŁ PRACY NAD OSIĄGNIĘCIEM NAUKOWYM

Moduł ma na celu umożliwienie współpracy pomiędzy doktorantem a promotorem lub promotorami oraz w gronie doktorantów, ukierunkowanej na powstanie rozprawy doktorskiej, a także poszerzenia swojej wiedzy w zakresie swojej specjalizacji oraz umiejętności metodologicznych.

Na moduł składają się cykliczne spotkania z promotorem lub promotorami (tutoring) oraz seminarium doktoranckie w formie dyskusyjnych spotkań osadzonych w obszarze tematycznym dyscyplin oraz w oparciu o prezentacje koncepcji rozprawy doktorskiej.

Przedmioty:

  • Seminarium doktoranckie
  • Tutoring – tryb indywidualny teologia lub pedagogika

M5: MODUŁ KOMPETENCJI KULTUROWYCH

Umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu różnorodności religijnej, uczestniczenie w dyskursie społecznym związanym z prawami człowieka, szacunkiem dla odmienności religijnej i światopoglądowej.

Przedmioty:

  • Prawa i wolności człowieka w dyskursie naukowym i społecznym
  • Dialog kultur i religii w świecie współczesnym. Możliwości i bariery

Profil absolwenta

Program Kształcenia oferowany w Szkole Doktorskiej ChAT w dyscyplinie teologia oraz pedagogika umożliwia absolwentowi zbudowanie opartego na szerokim zapleczu teoretycznym warsztatu pracy naukowej, pozwalającego na dalszą samodzielną pracę naukowo-badawczą.

Absolwent ma pogłębioną znajomość światowego dorobku teologii i pedagogiki oraz ich paradygmatycznych i metodologicznych podstaw; opanował warsztat badawczy w stopniu umożliwiającym twórcze stosowanie metod, technik i narzędzi badawczych; znajomość języka obcego nowożytnego umożliwia mu funkcjonowanie w międzynarodowym środowisku naukowym. Zrealizowanie przez absolwenta zaawansowanych kształcenia i badań czyni go wysokiej klasy specjalistą w wybranym przez niego obszarze dyscypliny naukowej.

Zdobyta wiedza merytoryczna i kompetencje badawcze oraz nawiązane w trakcie realizacji programu kształcenia kontakty naukowe i współpraca z badaczami w kraju i za granicą, dają Absolwentowi możliwość uzyskania wysokiej pozycji także na rynku pracy innym niż akademicki.

Efekty kształcenia na poziomie 8 PRK w Szkole Doktorskiej ChAT w dyscyplinie nauki teologiczne i pedagogika

Plan kształcenia w Szkole Doktorskiej ChAT w dyscyplinie nauki teologiczne i pedagogika

Plan kształcenia w Szkole Doktorskiej ChAT – obowiązuje od roku akad. 2023-24

Ułatwienia dostępu

  • Skalowanie treści 100%
  • Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%