J. Slawik, “Dosłowne i metaforyczne cudzołóstwo i prostytucja…”
Jakub Slawik, „Dosłowne i metaforyczne cudzołóstwo i prostytucja: n)p i znh w Biblii Hebrajskiej” (Warszawa 2024, ss. 240), ISBN 978-83-60273-81-4
Monografia “Dosłowne i metaforyczne cudzołóstwo i prostytucja: n)p i znh w Biblii Hebrajskiej” to analiza wszystkich miejsc w Biblii Hebrajskiej, w których występują te dwa, odnoszące się przede wszystkim do aktów czy wykroczeń seksualnych źródłosłowy. Autor dowodzi, że ich znaczenia nigdy się na siebie nie nakładają, opisując różne godne potępienia czyny, oraz że użyte zostały najczęściej w znaczeniu przenośnym. Prorok Ozeasz jako pierwszy oskarżał współczesny mu lud o kultową i religijną niewierność wobec jedynego Boga Izraela, posługując się metaforyczną swobodą seksualną. Za nim podążyli kolejni prorocy, przede wszystkim Jeremiasz i Ezechiel, oraz inni autorzy tekstów starotestamentowych. Okazuje się, że już w starożytności, i to w tekstach, które złożyły się ostatecznie na Biblię, głośne było oskarżenie o oddawanie się każdemu napotkanemu mężczyźnie, o „kurwienie się”, a prorocy, by wstrząsnąć odbiorcami, nie unikali takich wulgarnych sformułowań.