Edyta Januszewska

Imię i nazwisko:
Edyta Januszewska
Stanowisko: Profesor Uczelni
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych, Katedra Dydaktyki i Pedagogiki Porównawczej
E-mail: e.januszewska@chat.edu.pl
Kariera naukowa:
- habilitacja: doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, 2020, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
- doktorat: doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, 2008, Wydział Nauk Pedagogicznych, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
- magisterium: magister pedagogiki specjalnej w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, 1999, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej M. Grzegorzewskiej w Warszawie
Zainteresowania naukowe i badawcze:
- Migracje, dzieci wojny, dzieci żołnierze, dzieci uchodźcy
- Procesy migracji
- Proces akulturacji imigrantów w Polsce
- Dzieci uchodźcy w polskiej szkole
- Sytuacja dzieci uchodźców w krajach europejskich
- Dzieci uchodźcy w krajach Bliskiego Wschodu
Granty i projekty badawcze:
- Tytuł projektu: „Women on the Move” (Action nr CA19112) realizowany przez European Cooperation in Science & Technology (COST), (członek projektu), Short Term Scientific Missions (STSM) – członek decyzyjny panelu wewnątrz COST, 09.2020-09.2024.
- Tytuł projektu: „Podnoszenie kwalifikacji nauczycielskich w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – kwalifikacyjne studia podyplomowe dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych”, realizowanym na Wydziale Nauk Pedagogicznych UKSW, w ramach konkursu nr RPMA.10.03.04-IP-14-004/15, Działanie 10.3. Doskonalenie zawodowe, Poddziałanie 10.3.4 Kształcenie oraz doskonalenie zawodowe osób dorosłych, RPO WM 2014-2020, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (członek projektu), 2016-2017.
- Tytuł projektu: „Zatrudnienie w Polsce imigrantów/mniejszości etnicznych 2011-2013 oraz wpływ zjawisk emigracyjnych i imigracyjnych na rynek pracy”; realizowany przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich przy udziale IBC GROUP Central Europe Holding S.A. (nr ogłoszenia o przetargu nieograniczonym: ZPC/45/1.13/2013); (ekspert i członek zespołu badawczego), 2013-2014.
- Tytuł projektu: „Innowacyjne szkolnictwo zawodowe na Mazowszu Płockim”, nr 09.02.00-14-055/11, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach), (ekspert w ramach projektu) 09.2012-12.2012.
Projekty realizowane w ramach funduszy badań statutowych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie finansowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego:
Badania pedagogiczno-etnograficzne w obozach dla uchodźców syryjskich w Libanie (kierownik projektu) (okres realizacji 17.09.2017-17.10.2017).
- „Polscy uchodźcy w Wielkiej Brytanii. Doświadczenia biograficzne na podstawie wywiadów narracyjnych”, badania jakościowe (wywiady pogłębione) z polskimi Sybirakami w UK (Londyn, Slough), (kierownik projektu) (okres realizacji styczeń-marzec 2014).
- „Biograficzny proces uczenia się polskich imigrantów w Kanadzie” obejmujący wywiady pogłębione z polskimi imigrantami w Winnipegu (prowincja Manitoba). Wsparcie merytoryczne Kongresu Polonii Kanadyjskiej okręgu Manitoba (kierownik projektu) (okres realizacji 3-25.08.2013).
- „Biograficzny proces uczenia się uchodźców” (kierownik projektu), BSTP 12/12-I (okres realizacji 2012-2013).
- „Dziecko inne kulturowo w Polsce. Pedagogiczne studium zakorzeniania” (kierownik projektu), BST nr 3/10-I (okres realizacji 2010-2012).
Granty finansowane z innych funduszy:
- Grant Polonia Aid Foundation Trust (Londyn) na przeprowadzenie kwerendy archiwalnej w Londynie na temat: „Polscy uchodźcy w Wielkiej Brytanii. Doświadczenia biograficzne na podstawie wywiadów narracyjnych” (okres realizacji 01.2014-03.2014).
Osiągnięcia naukowe (nagrody, wyróżnienia za działalność naukową):
- Srebrny medal za długoletnią służbę nadany przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę, 17.09.2020.
- Nagroda indywidulana II stopnia, 2020; Rektor Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie; kategoria: działalność naukowa.
- Wyróżnienie w VII konkursie na prace badawcze z pedagogiki społecznej; 2011; Łódzkie Towarzystwo Naukowe; za monografię: Dziecko czeczeńskie w Polsce. Między traumą wojenną a doświadczeniem uchodźstwa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
- Nagroda indywidualna III stopnia, 2010; Rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie; kategoria: działalność naukowa.
Pełnione funkcje, w tym przynależność do stowarzyszeń naukowych:
- Menadżer ds. edukacji i konsultant projektu „Kobiety i dzieci w ogniu wojny” w Fundacji Anioły Kultury, 2018.
- Powołanie przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych do grona ekspertów promujących postać Janusza Korczaka poprzez spotkania i wykłady w ramach działalności polskich placówek dyplomatycznych, 2012 r.
- Jurorka w eseistycznym konkursie dla dzieci organizowanym przez Rzecznika Praw Dziecka i Uniwersytet śląski: „Czy dzieci i ryby głosu nie mają?”. Konkurs ogłoszony w ramach obchodów Roku Janusza Korczaka, wrzesień 2012.
- Zespół Pedagogiki Społecznej i Andragogiki Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, od 2016 r., członek zwyczajny.
- Polskie Towarzystwo Historii Mówionej, od 2016 r., członek zwyczajny.
- Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka, od 2009 r., członek zwyczajny.
Współpraca międzynarodowa:
Wizyty w ramach LLP Erasmus+
- Biruni University, Stambuł, Turcja, 2020.
- BUC Ressources Centre de Formation & Education Specialisee, Paryż, Francja, 2011.
- Via University College, Viborg, Dania, 2010.
Uczestnictwo w innych programach europejskich:
- Wizyta studyjna CEDEFOP: Integration of Ethnic Minorities into Gateshead Schools, Gateshead Council, EMTAS (Ethnic Minority and Traveller Achievement Service), Newcastle Upon-Tyne, Wielka Brytania 2013.
- Training (making contact seminar)-funded by the EU ‘Youth in Action’ Programme: What Role Can Youth Work Play Tackling Racial Discrimination, Sztokholm, Szwecja 2012.
- A seminar for youth workers and actors in formal education: The role of youth work in combating segregation in school environments, European Youth Centre, Council of Europe, Strasburg, Francja 2012.
- Warsztaty w ramach programu Grundtvig: Be part of World’s Future, SALTO-YOUTH Resource Centres, British Council, A.R.T. Fusion Association, Busteni, Rumunia 2011.
Profesor wizytujący w Refugee Studies Centre, Oxford Department of International Development, University of Oxford, 2014.
Inne formy współpracy międzynarodowej:
- Staż w organizacji pozarządowej Stadtpiraten Freiburg e.V we Fryburgu Bryzgowijskim (Badenia-Wirtembergia) w Niemczech. Praca z dziećmi i dorosłymi uchodźcami, 2021.
- Nawiązanie współpracy z Istanbul Yeni Yüzyıl University (Turcja) w ramach programu ERASMUS+, 2020.
- Współpraca z Margaret von Lau, dyrektorką centrum dla uchodźców (Newcomers Employment & Education Development Services (N.E.E.D.S.) ), Winnipeg, Manitoba, Kanada, 2013-do chwili obecnej.
- Współpraca z Grace Galezowski, prezeską Kongresu Polonii Kanadyjskiej, Winnipeg, Manitoba, Kanada, 2013-2020.
- Współpraca z prof. socjologii Lori Wilkinson (Faculty of Arts, University of Manitoba, Winnipeg, Kanada) w tematyce dotyczącej dzieci uchodźców w Kanadzie, 2013.
Działalność organizacyjna:
- Organizacja wystawy pt.: „Nieformalne obozy uchodźców syryjskich w Libanie – między nadzieją a stagnacją” w siedzibie Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, wystawa w dniach 7.12.2021.
- Panel dyskusyjny dotyczący dzieci odmiennych kulturowo w Polsce, z udziałem m.in. Rzecznika Praw Dziecka RP – p. Marka Michalaka i przedstawicielki uchodźców czeczeńskich w Polsce – p. Maliki Abdulvakhabovej, 13.04.2012, APS, Warszawa.
- Wykład otwarty pt.: „Warmia i Beskid Śląski – moje małe ojczyzny”, z udziałem pisarza warmińskiego Edwarda Cyfusa z Olsztyna oraz dra hab. Franciszka Szloska, prof. APS, 17.11.2009, APS, Warszawa.
Osiągnięcia dydaktyczne:
- I miejsce w kategorii „Mały Wykład”: nagroda studentów APS w Warszawie przyznawana nauczycielom akademickim za najlepiej prowadzone zajęcia (rok akademicki 2016/2017).
Popularyzacja wiedzy o uchodźcach – wykłady dla młodzieży (działania na rzecz środowiska lokalnego):
- Januszewska E., 05.02.2020, Dzieci uchodźcy na Bliskim Wschodzie, klasy VI-VIII, Szkoła Podstawowa nr 3 im. A. Fiedlera w Polkowicach.
- Januszewska E., 04.11.2019, Dzieci wojny: uchodźcy w Polsce i w Libanie, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2, Kwidzyn.
- Januszewska E., 26.05.2019, Dzieci wojny. Mali Syryjczycy w Libanie, Gala Aniołów Kultury, organizator: Fundacja Anioły Kultury, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich, Warszawa.
Wybrane publikacje naukowe:
Monografie:
- Januszewska E., 2019, Heterotopie dziecięcego uchodźstwa. Syryjczycy w Libanie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
- Januszewska E., Markowska-Manista U., 2017, Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wydawnictwo APS, Warszawa.
- Januszewska E., 2010, Dziecko czeczeńskie w Polsce. Między traumą wojenną a doświadczeniem uchodźstwa, Wydawnictwo APS, Warszawa.
- Januszewska E., 2002, Dojrzewanie do wolności w wychowaniu. Rzecz o A.S. Neillu, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Artykuły w czasopismach naukowych:
- Januszewska E., 2021, Pociąg jako miejsce heterotopiczne. Traumatyczne doświadczenia czeczeńskiej uchodźczyni, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 50(1), s. 97-120.
- Januszewska E., 2017, Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – między integracją a marginalizacją, „Studia Edukacyjne”, nr 43, s. 129-152.
- Januszewska E., 2017, Uchodźcy/imigranci we Francji – wyzwania, szanse, zagrożenia, „Praca Socjalna”, nr 1, s. 177-197.
- Januszewska E., Valeeva R.A., 2016, Children’s Rights in Poland and Russia in the Context of Janusz Korczak’s in heritage, „International Journal of Environmental & Science Education”, nr 11(3), s. 327-338, doi: 10.12973/ijese.2016.319a
- Januszewska E., 2016, Refugees in France. Research Statement, „Papers of Social Pedagogy”, Migration as a social process – the economic migrants and the refugees, nr 1(4), s. 68-81.
- Januszewska E., 2015, Dzieci-uchodźcy w Polsce. Doświadczenia studentów – wolontariuszy w pracy z rodziną czeczeńską, „Pedagogika Społeczna”, nr 2(56), s. 167-178.
- Januszewska E., 2015, Integracja imigrantów w Szwecji – wyzwania, szanse, zagrożenia, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, nr 25, s. 83-95.
- Januszewska E., 2015, Uchodźcy w Danii – między integracją a marginalizacją, „Praca Socjalna”, nr 1/styczeń-luty, s. 53-70.
- Januszewska E., 2015, Uczeń cudzoziemski w polskiej szkole. Założenia teoretyczno-badawcze, „Journal of Modern Science”, T. IV, nr 27, s. 11-31.
- Januszewska E., 2015, Ребёнок-беженец в польской школе, „Oбpaзoвaниe и Caмopaзвитиe („Education and Self-Development”). Hayчный пeдaгoгичecкий и пcихoлoгичecкий жyрнaл”, Кaзaнь, nr 1(43), s. 207-212.
- Januszewska E., Kulesza M., Kwiatkowski M., Odrowąż-Coates A., Perkowska-Klejman A., Wiatr M., 2015, W poszukiwaniu teorii szkoły, „Pedagogika Społeczna”, nr 3(57), s. 89-112.
- Markowska-Manista U., Januszewska E., 2015, „Culturally different” children in a school environment. Research reports, „Pedagogika Społeczna”, nr 3(57), s. 233-251.
- Januszewska E., 2014, Uchodźcy i imigranci na łamach kwartalnika w latach 2002-2013. Migracje i proces akulturacji (integracji). Część I, „Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo”, nr 1(23), s. 95-112.
- Januszewska E., 2014, Uchodźcy i imigranci na łamach kwartalnika w latach 2002-2013. Wychowanie i problemy zdrowotne. Część II, „Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo”, nr 2(24), s. 21-46.
- Januszewska E., 2014, przegląd/recenzja czasopism, 2013, T. XI, z. 1-4, „Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo”, nr 3(25), s. 123-130.
- Januszewska E., 2014, Losy polskich imigrantów w Winnipeg – przyczynek (do) uczenia się z własnej biografii, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, nr 67(3), s. 111-126.
- Januszewska E., 2014, Autorska metoda pracy dydaktyczno-wychowawczej z dzieckiem z ADHD z Czeczenii. Studium przypadku, „Studia z Teorii Wychowania”, T. V, nr 2(9), s. 175-189.
- Januszewska E., 2013, Imigranci i uchodźcy w Danii – perspektywa badacza, „Pedagogika Społeczna”, nr 2(48), s. 137-154.
- Januszewska E., 2010, Prawa dzieci uwikłanych w wojnę, „Szkice Humanistyczne”, T. X, nr 2-3(vol. 22), s. 255-266.
- Januszewska E., 2010, Stosunki rosyjsko-czeczeńskie na tle konfliktów zbrojnych i w narracjach uchodźców z Czeczenii, „Przegląd Wschodnioeuropejski”, nr 1, s. 127-139.
- Januszewska E., 2009, Traumatyczne doświadczenia wojenne dzieci czeczeńskich, „Pedagogika Społeczna”, nr 1(31), s. 99-114.
Rozdziały w recenzowanych pracach zwartych:
- Lewandowska I., Januszewska E., 2018, Opinie studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie dotyczące przyjmowania uchodźców do Polski, (W:) A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Wiedza i edukacja w egzystencji współczesnego człowieka, Wydawnictwo Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec, s. 385-397.
- Januszewska E., 2017, Niepełnosprawność uchodźców wojennych jako źródło cierpienia: doświadczenie graniczne, (W:) R. Skrzyniarz (red.), Obcy/ inny wśród swoich. Wychowawczy wymiar biografii, Biblioteka Katedry Biografistyki Pedagogicznej KUL, Nr 10, Wydawnictwo Episteme, Lublin, s. 139-150.
- Januszewska E., Lewandowska I., 2016, Badacz wobec badanego. Różne dyscypliny – jedna perspektywa, (W:) M. Kafar (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, seria: „Perspektywy Biograficzne”, T. III, Łódź, s. 271-299.
- Markowska-Manista U., Januszewska E., 2016, Children and Youth with Multicultural Backgrounds in the Polish System of Education, (W:) U. Markowska-Manista (red.), The Interdisciplinary Contexts of Reintegration and Readaptation in the Era of Migration – an Intercultural Perspective, Wydawnictwo APS, Warsaw 2016, s. 165-187.
- Januszewska E., 2015, Janusz Korczak and childrens’ rights – yesterday, today and tomorrow. An unaccompanied minor asylum – seeker in Poland, (W:) U. Bartosch, A. Maluga, C. Bartosch, M. Schieder (red.), Konstitutionelle Pädagogik als Grundlage demokratischer Entwicklung. Annäherungen an ein Gespräch mit Janusz Korczak, Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn, s. 243-253.
- Januszewska E., 2013, Child refugees and immigrants in Denmark: A researcher’s reflections, (W:) E. Januszewska, S. Rullac (red.), Social problems in Europe: dilemmas and possible solutions, Wydawnictwo L’Harmattan, Collection Les Ecrits de BUC Ressources, Paris, France, s. 49-70.
- Januszewska E., Markowska-Manista U., 2011, Dziecko „Inne kulturowo” w polskiej szkole. Wokół dylematów edukacyjnych, (W:) J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo APS, Warszawa, s. 58-76.
- Januszewska E., 2010, Dzieci czeczeńskie w polskiej szkole, (W:) M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.), Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny. Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń, s. 340-349.
- Januszewska E., 2010, Wywiad narracyjny i metoda biograficzna – perspektywa badań jakościowych, (W:) M. Kulesza, M. Kafar (red.), W obliczu nowych wyzwań. Dylematy młodej kadry akademickiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 13-28.
- Januszewska E., 2010, Jedna pamięć, miejsca dwa – Czeczeni w Polsce, (W:) J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak-Zając (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 327-340.
Współredakcja publikacji zbiorowej:
- Januszewska E., Rullac S., 2013, (red.), Social problems in Europe: dilemmas and possible solutions, Wydawnictwo L’Harmattan, Collection Les Ecrits de BUC Ressources, Paris, France.
Najważniejsze wystąpienia konferencyjne:
Konferencje międzynarodowe i zagraniczne:
- Januszewska E., 15.12.2021; Polish Schools Catering for Refugee Children with Special Needs; Ist International Conference “Education of Children with Special Needs in the Modern World: Values, Meanings, Technologies”, The Institute of Special Education of the Russian Academy of Education (ISE RAO), Moscow, Russia.
- Januszewska E., 15.09.2015; Refugee children in Poland. Wounded childhood – based on the example of refugees from Chechnya; 9th International Summer School – „Readaptation and reintegration as problems of refugee children”, the UNESCO Janusz Korczak Chait at the M. Grzegorzewska Academy of Special Education & Polish National Commission for UNESCO & Bureau for Academic Recognition and International Exchange-CEEPUS Programme, Warszawa.
- Januszewska E., 18.02.2014; Polish refugees in the United Kingdom: Biographical stories based on narrative interviews; „Work-in-Progress Seminar Series”, Uniwersytet w Oksfordzie (The Oxford Department of International Development, The Refugee Studies Centre).
- Januszewska E., 03-05.12.2012; Janusz Korczak and the rights of the child: unaccompanied minor asylum-seekers in Poland; Janusz Korczak Symposium „Konstitutionelle Pädagogik als Grundlage demokratischer Entwicklung“, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, Eichstätt, Niemcy.
- Januszewska E., 14-15.06.2012; An unaccompanied minor asylum-seekers in Poland. Reflections of a pedagogue; Regional Seminar & Workshop on the Rights of Children (Commemorating the heritage of Janusz Korczak) under the Honorary Patronage of Dr. Liri Berisha, MSZ, Albania, Tirana.
- Januszewska E., 17-19.06.2011; Dziecko-uchodźca w Danii – refleksje badacza; „Edukacja międzykulturowa a Wychowanie dla Pokoju”, Wydział Nauk Humanistycznych SGGW, Warszawa.
- Januszewska E., 12-13.09.2009; Chechen Children in Poland – Rights of Those Who Have Learned to Live With Lawlessness; „Rights and Abuse of Children Rights As Seen from the Polish Perspective”, APS, Warszawa.
Konferencje krajowe oraz z udziałem gości zagranicznych:
- Januszewska E., 21.10.2021; Doświadczenia dzieciństwa w rysunkach dzieci syryjskich mieszkających w Libanie; „Zmiana społeczna w XXI wieku”, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Andragogiki i Socjologii Edukacji, Pracownia Andragogiki ChAT, Warszawa.
- Januszewska E., 17.02.2017; Uczeń cudzoziemski w polskiej szkole. Szanse, trudności, wyzwania; „Podnoszenie kompetencji nauczycielskich w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, Wydział Nauk Pedagogicznych UKSW, Warszawa.
- Januszewska E., Markowska-Manista U., 17.03.2016; Przyjmowanie uchodźców i imigrantów do Polski w narracjach studentów APS i nauczycieli szkół warszawskich – refleksje z badań; „Uchodźcy i migranci w Polsce – wyzwania społeczno-kulturowe, pedagogiczne, etyczne”, Instytut Filozofii i Socjologii, Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka Interdyscyplinarnych Studiów nad Rozwojem i Dobrostanem Dziecka APS, Warszawa.
- Januszewska E., 22-23.04.2016; Niepełnosprawność uchodźców wojennych jako źródło cierpienia – doświadczenie graniczne; „Współczesne przestrzenie biografistyki. Obcy wśród swoich: wychowawczy wymiar biografii pogranicza”, Katedra Biografistyki Pedagogicznej Instytutu Pedagogiki KUL, Fundacja „Biografie Codzienności”, Lublin.
- Januszewska E., 19-21.09.2013; Uczenie się z własnej biografii – wywiady narracyjne z uchodźcami czeczeńskimi w Polsce; VIII Zjazd Pedagogiczny, „Edukacja. Inkluzja. Różnice”, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
- Januszewska E., 01.06.2012; Prawa dzieci uchodźców w Polsce – na podstawie badań; „Imigranci w Europie. Kultura przyjęcia”, Międzyinstytutowy Zakład Badań nad Migracją, Wydział Nauk Historycznych i Społecznych UKSW, Komitet Badań nad Migracjami PAN, Warszawa.
- Januszewska E., Lewandowska I., 29-30.05.2012; Badacz wobec badanego. Różne dyscypliny-jedna perspektywa; „Autobiografia – Biografia – Narracja. Perspektywy biograficzne w praktyce badawczej”, Katedra Badań Edukacyjnych, Wydział Nauk o Wychowaniu, UŁ, Łódź.
Udział w cyklicznych seminariach ogólnopolskich:
- Od 2020 do chwili obecnej: Ogólnopolskie Seminarium Doktorskie i Podoktorskie, organizowane przez prof. Bogusława Śliwerskiego z Katedry Teorii Wychowania, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
- 2012-06.2013: Seminarium biograficzne w naukach społecznych, organizowane przez prof. Kaję Kaźmierską z Katedry Socjologii Kultury, Wydział Socjologiczno-Ekonomiczny, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
- 2010-2018: Warszawskie Seminarium Podoktorskie Pedagogiki Społecznej, organizowane przez ośrodki naukowe w Polsce.