dr hab. Marzanna B. Kielar, prof. ChAT
dr hab. Marzanna B. Kielar, prof. ChAT
Stanowisko: Prof. nadzw. ChAT
Funkcja: pracownik naukowo-dydaktyczny
Jednostka: Wydział Pedagogiczny, Katedra Pedagogiki Religii i Kultury
E-mail: marzannakielar@yahoo.com
Kariera naukowa:
- habilitacja: dziedzina nauk społecznych ( 2013), Instytut Pedagogiki, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
- doktorat: dziedzina nauk humanistycznych (2002), Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- magisterium: dziedzina nauk humanistycznych (1988), Instytut Filozofii, Uniwersytet Warszawski
Zainteresowania naukowe:
edukacja integralna, teoria integralna, teoria konstruktywistyczno-rozwojowa, postkonwencjonalny i postformalny rozwój osób dorosłych, zagadnienia twórczości i duchowości w ujęciu integralnym.
Granty i projekty badawcze:
- Kierownik projektu „Integralny Pluralizm Metodologiczny” (2011–2012), Akademia Pedagogiki Specjalnej.
- Uczestnik międzynarodowego projektu badawczego „Die soziale Konstruktion von Heimat: Symbolische Aneignung und interetnische Beziehungen im ländlichen Masuren” (1996–2000), Uniwersytet w Bielefeld oraz Uniwersytet Warszawski.
Osiągnięcia naukowe (nagrody, wyróżnienia za działalność naukową):
- Nagroda Rektora Akademii Pedagogiki Specjalnej II stopnia za osiągnięcia naukowe (2013)
- Brązowy Krzyż Zasługi (2007)
Pełnione funkcje, w tym przynależność do stowarzyszeń naukowych:
- Członkini Polskiego Towarzystwa Uniwersalizmu (1997–2015).
- Kierownik Pracowni Heurystyki w Zakładzie Metodologii i Pedagogiki Twórczości, Akademia Pedagogiki Specjalnej (2006–2015).
- Honorary fellow in Creative Writing, University of Iowa (od 2002).
- Honorary fellow in Creative Writing, Hong Kong Baptist University (od 2007).
Współpraca międzynarodowa:
- Członkini Komitetu Naukowego Integral European Conference, 8–11 maj 2014, Budapest, Hungary.
Działalność organizacyjna
- Członkini Rady Programowej przy Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki (2013–2016).
- Członkini Rady Programowej kwartalnika naukowego „LiteRacje” (2010–2014).
- Sekretarz Komisji Habilitacyjnej (2014).
- Przewodniczyła obradom sekcji problemowych na konferencjach:
- I Toruńska Konferencja Integralna „Co może oznaczać integralność w edukacji?” (2016); 2. Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Metodyczna „Uczeń zdolny i twórczy w środowisku szkolnym” (2011); 3. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji” (2008).
Działalność pozanaukowa , w tym popularyzatorska:
- B. Kielar jest poetką, autorką książek poetyckich, a także wyborów wierszy w języku angielskim, niemieckim i bułgarskim. Otrzymała prestiżowe nagrody literackie w Polsce i Europie, m.in. Paszport „Polityki”, Nagrodę Fundacji im. Kościelskich, Hubert-Burda-Prize (Niemcy) i Kryształ Vilenicy (Słowenia). Jej poszczególne wiersze były tłumaczone na 23 języki i znalazły się w blisko czterdziestu antologiach. Poezja Kielar stała się przedmiotem prac magisterskich i licencjackich.
- Kielar prowadzi działalność popularyzatorską w dziedzinie upowszechniania wiedzy i kultury. M.in.: 1) USA, Chicago, University of Illinois (2011), na zaproszenie imienne The Hejna Chair in Polish Literature University of Illinois oraz Fundacji Tygodnika Powszechnego; 2) USA, Cambridge, Harvard University (2009), na zaproszenie imienne Harvard Slavic Department oraz Polish Culture Institute w Nowym Jorku.
Najważniejsze publikacje naukowe:
Monografie:
- Kielar M.B. (2012). Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, ss. 348.
- Kielar M.B., Gop A. (2012). Integralny Pluralizm Metodologiczny. Teoria i badania naukowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, ss. 164.
Rozdziały w monografiach i artykuły w czasopismach naukowych:
- Kielar M.B. (2016). Duchowość według AQAL. Przyczynek do edukacji integralnej. „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 22 (1/2016). 125–147.
- Kielar M.B. (2016). Przeszkody na drodze ku postkonwencjonalnym poziomom moralności i poznania. „Forum Pedagogiczne” nr 2 cz. 1. 170–183.
- Kielar M.B. (2015). Rozwój osób dorosłych w świetle teorii konstruktywistyczno-rozwojowej. „Pedagogika Społeczna” nr 2. 53–70.
- Kielar M.B. (2015). Idee edukacji integralnej w polskiej pedagogice. W: S. Sztobryn, K. Kamiński, M. Wasilewski (red.) Pedagogika Filozoficzna t. VI: Filozofia wychowania w Europie Środkowej w kontekście uwarunkowań historycznych, społecznych, politycznych i filozoficznych. Łódź: Wydawnictwo Naukowe TPF „Chowanna”. 359–376.
- Kielar M.B. (2014). Integralne poziomy mistrzostwa. Edukacyjne implikacje modelu rozwoju postkonwencjonalnego Susanne Cook-Greuter. „Pedagogika Społeczna” nr 4. 51– 62.
- Kielar M.B. (2005). Über die Entstehung von Heimat in masurischen Dörfen durch symbolische Aneignung des Raumes. W: U. Mai (Ed.), Masuren: Trauma, Sehensucht, leichtes Leben. Zur Gefűhlswelt einer Landschaft. Bielefelder Geographische Arbeiten Band 6. Műnster: LIT Verlag. 110–140.
Najważniejsze wystąpienia konferencyjne:
- Kielar M.B. (2016). Duchowość według AQAL. Przyczynek do edukacji integralnej. I Toruńska Konferencja Integralna „Co może oznaczać Integralność w edukacji?”, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 25–26 luty 2016.
- Kielar M.B. (2015). Rozwój osób dorosłych w świetle teorii konstruktywistyczno-rozwojowej. Referat na III Interdyscyplinarną Konferencję Rzeczywistość Edukacyjna „Centralne kategorie współczesnej i historycznej pedagogiki”, Towarzystwo Pedagogiki Filozoficznej im. B. Trentowskiego, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku Białej, Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum, Łódź 12 czerwca.
- Kielar M.B. (2011). Myślenie postformalne i jego implikacje dla pedagogiki twórczości, 22–23 września, Warszawa, APS: Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Metodyczna „Uczeń zdolny i twórczy w środowisku szkolnym”.
- Kielar M.B. (2007). Learning from the ocean, 15 października, Chiny, Hongkong, Hong Kong Baptist University: Międzynarodowe Sympozjum „Learning from the ocean”.
- Kielar M.B. (1999). Poza ideologicznymi podziałami. Wybrane aspekty procesu stawania się ojczyzny w mazurskich wsiach, 10–13 czerwca, Lubeck (Niemcy), Ostsee–Akademie Lubeck–Travemunde: Międzynarodowa Konferencja „Symbolische Aneignung und Ethnizitat: Empirische Befunde aus Masuren”.