Zagadnienia dyplomowe obowiązujące w roku akademickim 2020/2021 – studia II stopnia
ZAGADNIENIA KIERUNKOWE: PEDAGOGIKA STUDIA II STOPNIA
- Pojęcie i uwarunkowania rozwoju człowieka
- Teorie rozwoju emocjonalnego i społecznego człowieka
- Teorie rozwoju poznawczego człowieka (np. J. Piaget, L.S. Wygotski)
- Rozwój moralny człowieka (np. Teoria Kohlberga)
- Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi i zjawisk
- Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej
- Przedmiot i zadania socjologii wychowania
- Pedagogika międzykulturowa i wielokulturowa – ich role we współczesnym świecie
- Zadania współczesnej pedagogiki dorosłych
- Błędy wychowawcze, rodzaje pseudowychowania
- Istota wychowania i socjalizacji. Podobieństwa i różnice
- Typologia współczesnych nurtów w pedagogice (omówienie dwóch samodzielnie wybranych)
- Style nauczania, style wychowania – charakterystyka
- Personalizm pedagogiczny. Główne założenia ideowe
- Omówienie dowolnie wybranego europejskiego systemu oświatowego
ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE. STUDIA II STOPNIA
- WCZESNA EDUKACJA Z DIAGNOZĄ I TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
- Diagnoza indywidualna i środowiskowa dziecka w przedszkolu
- Współpraca nauczyciela z rodzicami dziecka w przedszkolu i klasach I-III
- Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu i klasach I-III
- Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
- Zaburzenia rozwojowe u dzieci w wieku przedszkolnym
- Stymulacja rozwoju dzieci (techniki korekcyjno-kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej)
- Zdolności i kompetencje wyznaczające profesjonalizm diagnosty
- Opór jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym (sygnały i źródła oporu)
- Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki: objawy i przyczyny nadmiernych i specyficznych trudności w uczeniu się matematyki w warunkach szkolnych
- Metody, formy, środki, narzędzia diagnostyczne stosowane w pracy z dzieckiem, które nie radzi sobie z opanowaniem umiejętności czytania i pisania
- PEDAGOGIKA SZKOLNA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
- Metody i formy pracy pedagoga szkolnego
- Profilaktyka i terapia trudności szkolnych oraz podstawy orzecznictwa
- Praca z dzieckiem zdolnym
- Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
- Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami uczniów. Możliwości i bariery współpracy
- Stymulacja rozwoju wychowanków (techniki korekcyjno- kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne)
- Zasady tworzenia zespołów terapeutycznych ze względu na ich specyfikę
- Formy pomocy w szkole uczniom ze specyficznymi problemami edukacyjnymi
- Praca terapeutyczna z uczniem niedostosowanym społecznie
- Zasady opracowania Szkolnego Programu Wychowawczego oraz Programu Profilaktycznego
- PEDAGOGIKA SZKOLNA I DORADZTWO ZAWODOWE
- Zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego, najważniejsze regulacje prawne
- Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami uczniów. Możliwości i bariery współpracy
- Sposoby konstruowania relacji wychowawczych z uczniami. Style wychowania
- Instytucje wspomagające działalność wychowawczą szkoły
- Działania profilaktyczne w pracy pedagoga szkolnego. Diagnoza i terapia pedagogiczna zagrożeń (przemoc, uzależnienia, konflikty rówieśnicze etc.) występujących w szkole
- Przykładowe teorie rozwoju zawodowego (np. stadia rozwoju zawodowego nauczyciela)
- Orientacja i poradnictwo zawodowe w polskim systemie edukacji. Edukacyjne i społeczne uwarunkowania wyboru zawodu
- Doradztwo zawodowe w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Cele, zadania, funkcje doradztwa zawodowego
- Współpraca doradcy zawodowego z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa
- Cele i zadania pedagogiki pracy. Wartość pracy w życiu człowieka
- PEDAGOGIKA SPOŁECZNO-KULTUROWA
- Etyczny wymiar pracy pedagoga
- System edukacyjny w Polsce a dowolnie wybrany europejski system edukacyjny. Szczegółowe omówienie dowolnego aspektu struktury lub organizacji programowej
- Społeczeństwo obywatelskie w ujęciu nauk społecznych. Zadania społeczeństwa obywatelskiego
- Pojęcie równości szans społecznych oraz szans edukacyjnych- ujęcie krytyczne
- Metoda projektu – cele pedagogiczne, obszary zastosowania i modele
- Animacja lokalna w kontekście działań pedagogicznych – modele i metody
- Animacja społeczno-kulturowa a zmiany społeczne w środowisku lokalnym
- Partnerstwo lokalne oraz działania samopomocowe w środowisku lokalnym
- Stereotypy i uprzedzenia a strategie i możliwości ich likwidacji
- Typy społeczeństw współczesnych. Zadania pedagogiki międzykulturowej we współczesnych społeczeństwach
- PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA, PROFILAKTYKA SPOŁECZNA
- Etiologia zachowań agresywnych – czynniki ryzyka
- Poziomy działań profilaktycznych
- Pojęcie patologii społecznej i zagadnienia dewiacji według Jerzego Kwaśniewskiego
- Założenia “twórczej resocjalizacji” według Marka Konopczyńskiego
- Podejście kognitywno-behawioralne w resocjalizacji
- Założenia oddziaływania edukacyjnego wobec skazanych odbywających karę pozbawienia wolności poprzez kulturę i sztukę
- Poradnictwo rodzinne – zakres, metody i wskazanie podstawowych trudności tego procesu
- Znaczenie postępowania mediacyjnego dla procesu resocjalizacji
- Przyczyny ingerencji państwa w wykonywanie władzy rodzicielskiej. Przejawy ingerencji państwa we władzę rodzicielską
- Metoda indywidualnych przypadków – casework, stosowana w oddziaływaniach wobec sprawców przestępstw w środowisku otwartym