Ogólnopolska Konferencja Naukowa Współczesna pedagogika religii w teorii i praktyce kształcenia
Ogólnopolska Konferencja Naukowa Współczesna pedagogika religii w teorii i praktyce kształcenia
Organizator konferencji: Wydział Nauk Społecznych Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie – Katedra Pedagogiki Religii i Kultury, Polska Rada Ekumeniczna
Miejsce konferencji: Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, 01-771 Warszawa, ul. Broniewskiego 48
TERMIN KONFERENCJI: 27 lutego 2020 r.
PROGRAM KONFERENCJI
9.30-10.30 – Rejestracja uczestników (holl na parterze)
10.30 – 10.45 – OTWARCIE KONFERENCJI (Aula)
- JM Rektor ChAT ks. dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT
- ks. dr Grzegorz Giemza, Dyrektor Biura Polskiej Rady Ekumenicznej
10.45-12.45 – OBRADY PLENARNE (AULA)
- prof. dr hab. Tadeusz J. Zieliński – Nauczanie religii a kwestia neutralności światopoglądowej i świeckości szkoły w Polsce
- ks. prof. dr hab. Jerzy Bagrowicz – Próba krytycznego namysłu nad edukacją religijną współczesnej młodzieży
- ks. prof. dr hab. Zbigniew Marek SJ – Udział pedagogiki religii w procesach kształtowania kompetencji moralnych
- dr hab. Jarosław Horowski, prof. UMK – Edukacja religijna a rozwój podmiotowości jednostki w kontekście kultury postmodernistycznej. Implikacje pedagogiki tomistycznej i teorii morfogenezy
- Dyskusja
12.45-13.00 – PRZERWA KAWOWA
13.00-14.00 – WYSTĄPIENIA W SEKCJACH
Sekcja I i II (Aula): Orientacja na podmiot i inkluzję w teorii i praktyce kształcenia religijnego + Pedagogika religii a kształtowanie kompetencji etycznych uczniów
- dr hab. M. Piotrowski, prof. ChAT – Kryzys wartości postrzegany w kompetencjach matematycznych
- ks. dr Artur Aleksiejuk – Struktura i podstawowe założenia humanistyczno-chrystocentrycznego modelu wychowania
- dr Joanna Koleff-Pracka – Nauczanie religii w szkole w świetle współczesnych wyzwań wielokulturowości
- dr Anna Sanecka – Wrocławska praktyka nauczania religii w niepublicznych przedszkolach i szkołach podstawowych. Perspektywa wielowyznaniowa i inkluzyjna
- Dyskusja
Sekcja III (Audytorium): Współczesne wyzwania edukacji religijnej i konsekwencje metodyczne
- dr Elżbieta Bednarz – Selekcja metod kształcenia w realizacji lekcji religii zgodnie z koncepcją tematyczno-problemową
- dr Monika Humeniuk – Analiza wybranych treści ewangelikalnych podręczników do nauczania religii z perspektywy krytycznej pedagogiki religii
- mgr Marcin Pietraszko – Zastosowanie LEGO® Education w opowieściach biblijnych
- Dyskusja
14.00-15.00 – PRZERWA OBIADOWA
15.00-16.00 – WYSTĄPIENIA W SEKCJACH
Sekcja I i II (Aula): Orientacja na podmiot i inkluzję w teorii i praktyce kształcenia religijnego + Pedagogika religii a kształtowanie kompetencji etycznych uczniów
- dr Joanna Lewczuk, dr Anna Anyżewska – Wartość zdrowia zobowiązaniem etycznym – znaczenie przypisywane zdrowiu oraz inne czynniki kształtujące postawy prozdrowotne
- dr Hanna Tranda – Edukacja religijna jako droga stymulowania rozwoju moralnego dzieci i młodzieży
- ks. dr Tomasz Kopiczko – Teologiczno-pedagogiczne przesłanki procesu komunikacji w katechezie
- mgr Emilia Węgrzyn – O podmiotowości w edukacji regionalnej – refleksje praktyka
- Dyskusja
Sekcja III (Audytorium): Współczesne wyzwania edukacji religijnej i konsekwencje metodyczne
- mgr Anna Tałałaj – Nauczanie religii oraz propagowanie wartości chrześcijańskich z wykorzystaniem TV i nowoczesnych środków multimedialnych na przykładzie Księgi Ksiąg
- mgr Aneta Rayzacher-Majewska – Formacja nauczycieli religii a praca z uczniem ze spektrum autyzmu
- mgr Joanna Rose – Program eTwinning jednym ze środków służących integracji społecznej w realizacji edukacji religijnej
- Dyskusja
16.00-16.30 (Aula) – REFERAT I PODSUMOWANIE KONFERENCJI
- J.M. Rektor ChAT, ks. dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT – Emancypacja, adaptacja i interpretacja jako kategorie pedagogiki religii
Partner Konferencji: