Hermeneutyka pedagogiczna

W ofercie Wydawnictwa Naukowego ChAT pojawiła się już nowa książka Bogusława Milerskiego, profesora ChAT, pod tytułem Hermeneutyka pedagogiczna.
Ta nowa pozycja nosi podtytuł Perspektywy pedagogiki religii, a składa się z czterech rozdziałów. Rozpoczyna się od systematyzacji pojęcia hermeneutyki, a następnie rekonstrukcji jej genezy i rozwoju. Kolejny rozdział przedstawi rozwój pedagogiki o orientacji hermeneutycznej pod postacią niemieckiej pedagogiki kultury, którego wynikiem było powstanie pedagogiki heremeneutycznej oraz hermeneutyki pedagogicznej. Rozdział trzeci poświęcony został pedagogicznoreligijnej recepcji hermeneutyki, a ostatni – konceptualizacji podstawowych wyznaczników heremeneutyki pedagogicznej, rozwijanej z perspektywy pedagogiki religii.
Autor wykazuje, że „człowiek jest (…) nie tylko bytem empirycznym, lecz również – a może przede wszystkim – bytem znaczącym, którego istotą jest odczytywanie znaczeń, rozumienie i interpretacja siebie i świata. Hermeneutyka pedagogiczna jako hermeneutyczna teoria podstaw kształcenia staje się par excellence humanistyczną teorią bytu ludzkiego i jego kształtowania” (ze Wstępu).