Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE STUDIA I STOPNIA

WCZESNA EDUKACJA DZIECKA; PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA

  1. Metody aktywizujące i ich wykorzystanie w pracy z małym dzieckiem
  2. Zjawisko niepowodzeń szkolnych, przyczyny i środki zaradcze
  3. Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  4. Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  5. Elementy składowe projektu edukacyjno-wychowawczego
  6. Dojrzałość i gotowość szkolna
  7. Zasady i metody działań diagnostycznych w pedagogice.
  8. Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia oraz Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny– zawartość, zasady konstruowania
  9. Adaptacja dzieci do warunków przedszkolnych i szkolnych
  10. Pedagogiczna terapia dziecka z ADHD
  11. Metody pracy z dzieckiem zdolny
  12. Rodzinne formy opieki zastępczej jako alternatywa dla instytucji opiekuńczo-wychowawczych
  13. Pedagogika Janusza Korczaka. Prawa dziecka we współczesnym świecie
  14. Zjawisko przemocy w rodzinie i w szkole
  15. Zadania i funkcje świetlicy szkolnej. Wyjaśnij na podstawie swoich doświadczeń z praktyk

PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA; PEDAGOGIKA MIĘDZYKULTUROWA

  1. Miejsce pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk pedagogicznych
  2. Cele, zadania i metody wychowania resocjalizacyjnego Przyczyny niedostosowania społecznego, w tym zachowań przestępczych
  3. Główne nurty współczesnej resocjalizacji
  4. Podstawowe koncepcje wyjaśniające źródła zjawisk patologicznych
  5. Psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych, terapii behawioralnej oraz koncepcji kognitywno – behawioralnej w wychowaniu resocjalizacyjnym
  6. Przejawy niedostosowania społecznego
  7. Główne założenia programu resocjalizacyjnego opartego na „ekonomii punktowej”, skierowanego do jednostki niedostosowanej społecznie
  8. Twórczość naukowa jednego z klasyków pedagogiki resocjalizacyjnej
  9. Środki i metody postępowania z młodocianymi przestępcami.
  10. Akty prawne (ich ranga) regulujące problematykę dziecka i rodziny.
  11. Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej
  12. Miejsce pedagogiki międzykulturowej w systemie nauk pedagogicznych
  13. Cele, zadania i metody wychowania międzykulturowego
  14. Różnice pomiędzy wychowaniem wielokulturowym a międzykulturowym
  15. Możliwości i bariery dialogu międzykulturowego. Pomoc i wsparcie wobec społeczności migrujących – podstawowe problemy

PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA; PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA

  1. Związek opieki z wychowaniem
  2. Zasady i metody działań diagnostycznych w pedagogice.
  3. Rodzinne formy opieki zastępczej jako alternatywa dla instytucji opiekuńczo-wychowawczych
  4. Zjawisko przemocy w rodzinie i w szkole
  5. Zadania i funkcje świetlicy szkolnej. Wyjaśnij na podstawie swoich doświadczeń z praktyk
  6. Miejsce pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk pedagogicznych
  7. Cele, zadania i metody wychowania resocjalizacyjnego Przyczyny niedostosowania społecznego, w tym zachowań przestępczych
  8. Główne nurty współczesnej resocjalizacji
  9. Podstawowe koncepcje wyjaśniające źródła zjawisk patologicznych.
  10. Psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych, terapii behawioralnej oraz koncepcji kognitywno – behawioralnej w wychowaniu resocjalizacyjnym
  11. Przejawy niedostosowania społecznego
  12. Główne założenia programu resocjalizacyjnego opartego na „ekonomii punktowej”, skierowanego do jednostki niedostosowanej społecznie
  13. Środki i metody postępowania z młodocianymi przestępcami
  14. Jakie akty prawne (jakiej rangi) regulują problematykę dziecka i rodziny
  15. Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej

ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE STUDIA II STOPNIA

WCZESNA EDUKACJA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ

  1. Treści, przedmiot, cele i zadania pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  2. Metody i formy pracy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  3. Diagnoza indywidualna i środowiskowa dziecka w przedszkolu
  4. Współpraca nauczyciela z rodzicami dziecka w przedszkolu i klasach I-III
  5. Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu i klasach I-III
  6. Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
  7. Zaburzenia rozwojowe u dzieci do 36 miesiąca życia ze szczególnym uwzględnieniem spektrum autyzmu
  8. Stymulacja rozwoju dzieci  (techniki korekcyjno-kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej)

PEDAGOGIKA SZKOLNA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ

  1. Treści, przedmiot, cele i zadania pedagogiki szkolnej
  2. Metody i formy pracy pedagoga szkolnego
  3. Diagnoza indywidualna i środowiskowa ucznia
  4. Profilaktyka i terapia trudności szkolnych oraz podstawy orzecznictwa
  5. Praca z dzieckiem zdolnym
  6. Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
  7. Podmiot, przedmiot, środki i metody działania poradnictwa i orientacji zawodowej
  8. Stymulacja rozwoju wychowanków (techniki korekcyjno-kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne)

PEDAGOGIKA SZKOLNA I DORADZTWO ZAWODOWE

  1. Zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego
  2. Regulacje prawne związane z wykonywaniem zawodu pedagoga szkolnego
  3. Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami uczniów. Możliwości i bariery współpracy
  4. Sposoby konstruowania relacji wychowawczych z uczniami. Style wychowania
  5. Instytucje wspomagające działalność wychowawczą szkoły
  6. Zadania pedagoga szkolnego wobec dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  7. Działania pedagoga szkolnego wspierające integrację zespołów klasowych
  8. Działania profilaktyczne w pracy pedagoga szkolnego. Diagnoza i terapia pedagogiczna zagrożeń (przemoc, uzależnienia, konflikty rówieśnicze etc.) występujących w szkole
  9. Wsparcie ucznia zdolnego. Zadania rodziny i szkoły
  10. Orientacja i poradnictwo zawodowe w polskim systemie edukacji. Edukacyjne i społeczne uwarunkowania wyboru zawodu.
  11. Doradztwo zawodowe w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Cele, zadania, funkcje doradztwa zawodowego
  12. Stadia rozwoju zawodowego nauczyciela czy osoby dorosłej
  13. Współpraca doradcy zawodowego z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa
  14. Uwarunkowania decyzji edukacyjno-zawodowych
  15. Wartość pracy w życiu człowieka. Cele i zadania pedagogiki pracy

PEDAGOGIKA SPOŁECZNO-KULTUROWA

  1. Etyczny wymiar pracy pedagoga
  2. System edukacyjny w Polsce a dowolnie wybrany europejski system edukacyjny. Szczegółowe omówienie dowolnego aspektu struktury lub organizacji programowej
  3. Współczesna polityka edukacyjna Unii Europejskiej i jej uwarunkowania
  4. Najważniejsze reformy edukacyjne w polskim systemie oświaty – ostatnie 20-lecie
  5. Społeczeństwo obywatelskie w ujęciu nauk społecznych. Zadania społeczeństwa obywatelskiego
  6. Pojęcie równości szans społecznych oraz szans edukacyjnych- ujęcie krytyczne
  7. Metoda projektu – cele pedagogiczne, obszary zastosowania i modele
  8. Animacja lokalna w kontekście działań pedagogicznych – modele i metody
  9. Animacja społeczno-kulturowa a zmiany społeczne w środowisku lokalnym
  10. Partnerstwo lokalne oraz działania samopomocowe w środowisku lokalnym
  11. Koncepcje konfliktu w naukach społecznych
  12. Metody zarządzania konfliktem i ich zastosowanie w środowisku lokalnym
  13. Mediacje i negocjacje w sytuacji konfliktowej
  14. Stereotypy i uprzedzenia a strategie i możliwości ich likwidacji
  15. Typy społeczeństw współczesnych. Zadania pedagogiki międzykulturowej we współczesnych społeczeństwach
wróć do góry