Zagadnienia dyplomowe specjalnościowe
ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE STUDIA I STOPNIA
WCZESNA EDUKACJA DZIECKA; PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA
- Metody aktywizujące i ich wykorzystanie w pracy z małym dzieckiem
- Zjawisko niepowodzeń szkolnych, przyczyny i środki zaradcze
- Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Elementy składowe projektu edukacyjno-wychowawczego
- Dojrzałość i gotowość szkolna
- Zasady i metody działań diagnostycznych w pedagogice.
- Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia oraz Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny– zawartość, zasady konstruowania
- Adaptacja dzieci do warunków przedszkolnych i szkolnych
- Pedagogiczna terapia dziecka z ADHD
- Metody pracy z dzieckiem zdolny
- Rodzinne formy opieki zastępczej jako alternatywa dla instytucji opiekuńczo-wychowawczych
- Pedagogika Janusza Korczaka. Prawa dziecka we współczesnym świecie
- Zjawisko przemocy w rodzinie i w szkole
- Zadania i funkcje świetlicy szkolnej. Wyjaśnij na podstawie swoich doświadczeń z praktyk
PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA; PEDAGOGIKA MIĘDZYKULTUROWA
- Miejsce pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk pedagogicznych
- Cele, zadania i metody wychowania resocjalizacyjnego Przyczyny niedostosowania społecznego, w tym zachowań przestępczych
- Główne nurty współczesnej resocjalizacji
- Podstawowe koncepcje wyjaśniające źródła zjawisk patologicznych
- Psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych, terapii behawioralnej oraz koncepcji kognitywno – behawioralnej w wychowaniu resocjalizacyjnym
- Przejawy niedostosowania społecznego
- Główne założenia programu resocjalizacyjnego opartego na „ekonomii punktowej”, skierowanego do jednostki niedostosowanej społecznie
- Twórczość naukowa jednego z klasyków pedagogiki resocjalizacyjnej
- Środki i metody postępowania z młodocianymi przestępcami.
- Akty prawne (ich ranga) regulujące problematykę dziecka i rodziny.
- Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej
- Miejsce pedagogiki międzykulturowej w systemie nauk pedagogicznych
- Cele, zadania i metody wychowania międzykulturowego
- Różnice pomiędzy wychowaniem wielokulturowym a międzykulturowym
- Możliwości i bariery dialogu międzykulturowego. Pomoc i wsparcie wobec społeczności migrujących – podstawowe problemy
PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA; PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA
- Związek opieki z wychowaniem
- Zasady i metody działań diagnostycznych w pedagogice.
- Rodzinne formy opieki zastępczej jako alternatywa dla instytucji opiekuńczo-wychowawczych
- Zjawisko przemocy w rodzinie i w szkole
- Zadania i funkcje świetlicy szkolnej. Wyjaśnij na podstawie swoich doświadczeń z praktyk
- Miejsce pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk pedagogicznych
- Cele, zadania i metody wychowania resocjalizacyjnego Przyczyny niedostosowania społecznego, w tym zachowań przestępczych
- Główne nurty współczesnej resocjalizacji
- Podstawowe koncepcje wyjaśniające źródła zjawisk patologicznych.
- Psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych, terapii behawioralnej oraz koncepcji kognitywno – behawioralnej w wychowaniu resocjalizacyjnym
- Przejawy niedostosowania społecznego
- Główne założenia programu resocjalizacyjnego opartego na „ekonomii punktowej”, skierowanego do jednostki niedostosowanej społecznie
- Środki i metody postępowania z młodocianymi przestępcami
- Jakie akty prawne (jakiej rangi) regulują problematykę dziecka i rodziny
- Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej
ZAGADNIENIA SPECJALNOŚCIOWE STUDIA II STOPNIA
WCZESNA EDUKACJA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
- Treści, przedmiot, cele i zadania pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Metody i formy pracy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Diagnoza indywidualna i środowiskowa dziecka w przedszkolu
- Współpraca nauczyciela z rodzicami dziecka w przedszkolu i klasach I-III
- Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu i klasach I-III
- Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
- Zaburzenia rozwojowe u dzieci do 36 miesiąca życia ze szczególnym uwzględnieniem spektrum autyzmu
- Stymulacja rozwoju dzieci (techniki korekcyjno-kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej)
PEDAGOGIKA SZKOLNA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
- Treści, przedmiot, cele i zadania pedagogiki szkolnej
- Metody i formy pracy pedagoga szkolnego
- Diagnoza indywidualna i środowiskowa ucznia
- Profilaktyka i terapia trudności szkolnych oraz podstawy orzecznictwa
- Praca z dzieckiem zdolnym
- Teorie i koncepcje terapeutyczne w działalności pedagogicznej
- Podmiot, przedmiot, środki i metody działania poradnictwa i orientacji zawodowej
- Stymulacja rozwoju wychowanków (techniki korekcyjno-kompensacyjne, psychoterapeutyczne, aktywizujące i artystyczne)
PEDAGOGIKA SZKOLNA I DORADZTWO ZAWODOWE
- Zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego
- Regulacje prawne związane z wykonywaniem zawodu pedagoga szkolnego
- Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami uczniów. Możliwości i bariery współpracy
- Sposoby konstruowania relacji wychowawczych z uczniami. Style wychowania
- Instytucje wspomagające działalność wychowawczą szkoły
- Zadania pedagoga szkolnego wobec dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Działania pedagoga szkolnego wspierające integrację zespołów klasowych
- Działania profilaktyczne w pracy pedagoga szkolnego. Diagnoza i terapia pedagogiczna zagrożeń (przemoc, uzależnienia, konflikty rówieśnicze etc.) występujących w szkole
- Wsparcie ucznia zdolnego. Zadania rodziny i szkoły
- Orientacja i poradnictwo zawodowe w polskim systemie edukacji. Edukacyjne i społeczne uwarunkowania wyboru zawodu.
- Doradztwo zawodowe w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Cele, zadania, funkcje doradztwa zawodowego
- Stadia rozwoju zawodowego nauczyciela czy osoby dorosłej
- Współpraca doradcy zawodowego z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa
- Uwarunkowania decyzji edukacyjno-zawodowych
- Wartość pracy w życiu człowieka. Cele i zadania pedagogiki pracy
PEDAGOGIKA SPOŁECZNO-KULTUROWA
- Etyczny wymiar pracy pedagoga
- System edukacyjny w Polsce a dowolnie wybrany europejski system edukacyjny. Szczegółowe omówienie dowolnego aspektu struktury lub organizacji programowej
- Współczesna polityka edukacyjna Unii Europejskiej i jej uwarunkowania
- Najważniejsze reformy edukacyjne w polskim systemie oświaty – ostatnie 20-lecie
- Społeczeństwo obywatelskie w ujęciu nauk społecznych. Zadania społeczeństwa obywatelskiego
- Pojęcie równości szans społecznych oraz szans edukacyjnych- ujęcie krytyczne
- Metoda projektu – cele pedagogiczne, obszary zastosowania i modele
- Animacja lokalna w kontekście działań pedagogicznych – modele i metody
- Animacja społeczno-kulturowa a zmiany społeczne w środowisku lokalnym
- Partnerstwo lokalne oraz działania samopomocowe w środowisku lokalnym
- Koncepcje konfliktu w naukach społecznych
- Metody zarządzania konfliktem i ich zastosowanie w środowisku lokalnym
- Mediacje i negocjacje w sytuacji konfliktowej
- Stereotypy i uprzedzenia a strategie i możliwości ich likwidacji
- Typy społeczeństw współczesnych. Zadania pedagogiki międzykulturowej we współczesnych społeczeństwach