Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

ZAGADNIENIA KIERUNKOWE STUDIA I STOPNIA: PEDAGOGIKA

  1. Pojęcie i uwarunkowania rozwoju człowieka
  2. Teorie rozwoju emocjonalnego i społecznego człowieka
  3. Teorie rozwoju poznawczego człowieka (np. J. Piaget, L.S. Wygotski)
  4. Rozwój moralny człowieka (np. Teoria Kohlberga)
  5. Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi i zjawisk
  6. Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej
  7. Przedmiot i zadania socjologii wychowania
  8. Pedagogika międzykulturowa i wielokulturowa – ich role we współczesnym świecie
  9. Zadania współczesnej pedagogiki dorosłych
  10. Błędy wychowawcze, rodzaje pseudowychowania
  11. Istota wychowania i socjalizacji. Podobieństwa i różnice
  12. Typologia współczesnych nurtów w pedagogice (omówienie dwóch samodzielnie wybranych)
  13. Style nauczania, style wychowania – charakterystyka
  14. Personalizm pedagogiczny. Główne założenia ideowe
  15. Omówienie dowolnie wybranego europejskiego systemu oświatowego

ZAGADNIENIA KIERUNKOWE STUDIA I STOPNIA: PRACA SOCJALNA

  1. Rodzina jako „mała grupa”. Jej funkcje
  2. Stereotypy i uprzedzenia w perspektywie socjologicznej
  3. Stygmat i stygmatyzacja społeczna. Omów na dowolnie wybranym przykładzie
  4. Analiza gender. Krytyka i afirmacja
  5. Mniejszości religijne w Polsce. Charakterystyka socjologiczna wybranej mniejszości
  6. Zachowania prospołeczne – definicja, uwarunkowania
  7. Psychologia humanistyczna – podstawowe założenia
  8. Stres w zawodzie pracownika socjalnego – uwarunkowania endogenne i egzogenne, radzenie ze stresem
  9. Praca socjalna jako działanie wychowawcze
  10. Nagroda i kara w wychowaniu a przyszłe funkcjonowanie społeczne
  11. Środowisko wychowawcze – pojęcie, wykorzystanie w prowadzeniu pracy socjalnej
  12. Ustawa o pomocy społecznej jako narzędzie pracownika socjalnego
  13. Praca socjalna a polityka społeczna
  14. Asertywność w procesie pomocy
  15. Rola kompetentnej komunikacji interpersonalnej w pracy socjalnej
  16. Etyczne aspekty pracy socjalnej
  17. Definiowanie pracy socjalnej – podejście humanistyczne, prakseologiczne, formalne (prawne)
  18. Pożądane cechy i umiejętności pracownika socjalnego
  19. Rozwiązywanie problemów jako procedura pracy socjalnej a praca socjalna z indywidualnym przypadkiem, grupą, społecznością
  20. Istota empowerment
  21. Techniki motywowania klientów do aktywności i uczenia rozwiązywania własnych problemów
  22. Rola superwizji w pracy socjalnej
  23. Wywiad, obserwacja, analiza dokumentów jako techniki pracy socjalnej
  24. Istota i sposób prowadzenia pracy socjalnej w domu pomocy społecznej
  25. Istota i sposób prowadzenia pracy socjalnej w ośrodku pomocy społecznej
  26. Projekt socjalny – typy, sposób tworzenia i realizacja
  27. Praca socjalna z osobami dysfunkcjonalnymi osobniczo i społecznie – omów na dowolnie wybranym przykładzie
  28. Rola pracownika socjalnego w pieczy zastępczej
  29. Praca socjalna z ofiarami przemocy
  30. Działania socjalne w tradycji chrześcijańskiej

ZAGADNIENIA KIERUNKOWE STUDIA II STOPNIA: PEDAGOGIKA

  1. Aksjologiczne podstawy pedagogiki
  2. Cele i zasady wychowania
  3. Fazy rozwoju społeczno-moralnego człowieka
  4. Wychowanie jako spotkanie. Dialog w wychowaniu
  5. Dylematy pedagogiczne stosowania kar i nagród w wychowaniu
  6. Podstawowe wyznaczniki pedagogiki humanistycznej
  7. Pedagogika kultury
  8. Racjonalność jako kategoria teorii wychowania
  9. Wychowanie w ujęciu behawioralnym, instrumentalnym
  10. Wychowanie w ujęciu pragmatycznym
  11. Wychowanie w ujęciu pedagogiki krytycznej i antypedagogiki
  12. Tradycje i źródła pedagogiki personalistycznej
  13. Autorytet w wychowaniu
  14. Społeczne uwarunkowania procesu wychowania
  15. Psychologiczne uwarunkowania procesu wychowania
wróć do góry